Hoe groot is de kans dat beide echtelieden van een echtpaar op dezelfde dag jarig zijn? 1/365 of 1/365 x 1/365? Of iets anders?

Mijn vader kwam een echtpaar tegen, man en vrouw waren op dezelfde dag jarig. Hij denkt dat de kans 1 op 365 is dat beide echtelieden uit een echtpaar op dezelfde dag jarig zijn, en vond het dus niet zo toevallig. Ik wel. Ik denk dat de kans 1/365 x 1/365 is. Wie heeft gelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
2.5K

Antwoorden (3)

Een kans van 1 op 365.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat twee mensen allebei op een bepáálde datum jarig zijn (bijvoorbeeld specifiek 1 januari) is 1/365 x 1/365.

Maar de kans dat iemand jarig is op de dag - welke dag dat dan ook is - dat een bepaald ander persoon ook jarig is, is 1/365.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken inderdaad 1 op 365, maar ja dan hebben we ook nog de schrikkeldagen, dus het is eigenlijk 1 op 3 * 365 + 366 dus 4 / 1461