De wortel rekent het omgekeerde van het kwadraat (machtsverheffen) uit.

2² = 4, dus √4 = 2
3² = 9, dus √9 = 3

Toegevoegd na 2 minuten:
De wortel van een getal B is het getal A dat met zichzelf vermenigvuldigt B is. (A x A = B => A is de wortel van B)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk en overzichtelijk +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En geld is de wortel van alle kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wortels zijn oranje ;)
rose
13 jaar geleden
Niet geld, maar hebzucht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik refereerde slechts,oh schone zwarte roos, aan het liedje: Money is the rule of all evil.
rose
13 jaar geleden
Als jij een zwarte roos ziet, dan is je beeldscherm kapot... ;-)
rose
13 jaar geleden
Het zal trouwens toch the root of all evil zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelijk hebbie,wat die wortels betreft.
Wat die zwarte roos betreft,dat ligt aan mijn ogen,mijn dame zegt dat het zeer donkerrood is,maar voor mij is het pikkiezwart,omdat mijn ogen wegens diabetes bijna dicht gelaserd zijn.
rose
13 jaar geleden
Da's sneu, Moolkeesje. :-{

Andere antwoorden (3)

deze persoon geeft nog 1000 andere hulpmiddelen voor wiskunde... :) misschien een goeie gratis leraar volgen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wortel, is bij veel dingen handig, als je wiskunde gaat leren of al geleerd heb zul je bijvoorbeeld zien dat het nuttig is bij de Stelling van Pythagoras.

Wat de wortel precies doet, is het cijfer verkrijgen die je keer zichzelf doet en uiteindelijk het antwoord teruggeeft wat je in de wortel hebt gestopt:

Je hebt bijvoorbeeld het getal 64,
Dus je tikt bijvoorbeeld op je Casio rekenmachine:
het wortelteken en daarna type je 64, en
vervolgens de = knop, je zult zien dat er een 8 verschijnt,
en als je 8 x 8 doet (dus het getal keer zichzelf), komt er weer 64 uit(wat je in de wortel gestopt hebt).

Als je bijvoorbeeld wilt weten met welke keersom je het getal 64 kunt krijgen, is het wortelteken ook handig.

Bovenstaande dingen zijn niet echt het doel van het wortelteken, maar het legt wel uit hoe het precies werkt.

Veel succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvulling:

Vaak word het wortelteken gebruikt bij tussenstapjes bij wiskunde, voor bijvoorbeeld in een formule of berekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel gezegd: de wortel van een getal met zichzelf vermenigvuldigd is het getal onder de wortel.