Hoe bereken je het komma getal naar het juiste bedrag?

Hallo,

Ik ben nooit echt goed in rekenen geweest en dat word ook nu weer duidelijk.

Ik probeer een bedrag te berekenen, alleen komt het getal er anders uit dan verwacht.

Stel voor dat ik 100 stuks heb van een product. Het bedrag wat ik betaald in totaal is 280,29. Dan doe ik 280,29 / 100

nu komt daar dit uit:

2.8029

Hoe bereken ik dit naar het juiste bedrag?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K
paulus811
7 jaar geleden
Als het je bedoeling is om de prijs per stuk te berekenen, klopt de uitkomst als een bus. Je zou hooguit kunnen afronden naar centen en dan wordt het 2,80 omdat het derde getal achter de komma een 2 is en daarmee naar beneden wordt afgerond.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, dus als ik de verkoopprijs probeer te berekenen is de prijs van 2,80 juist?
paulus811
7 jaar geleden
Ja als inkoopprijs, maar wil je er nog iets op verdienen dan zul je een hogere prijs dan 2,80 moeten vragen. Op basis van de gegevens in jouw vraag is dat niet te berekenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt inderdaad, maar als ik de totaal prijs wil berekenen word het dus 2,80 + de rest om tot een verkoopprijs te komen.
paulus811
7 jaar geleden
klopt, plus de btw als je dat moet afdragen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks :)
Antoni
7 jaar geleden
@KnowMe, welk bedrag had je verwacht? En waarom?

Het beste antwoord

Je hebt 280 euro en 29 cent. Omdat 100 cent 1 euro is, is dit dus 280,29 euro. Als je dit door honderd deelt krijg je 2,8029 euro, ofwel 2 euro en 80 cent. Als je dit weer keer honderd doet kom je erachter dat je door het afronden de 29 cent verliest, maar 29 cent is niet te delen door 100 want dan komen er geen hele centen uit.

Toegevoegd na 49 seconden:
Maar het komma getal is dus het juiste bedrag. Let op: dit is anders bij uren en minuten, want 1 uur is niet 100 minuten!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
thanks :)