Is het getal Pi ook geldig in niet-euclidische ruimtes? Zo nee waarom niet?

Het getal Pi (3,14...) kan worden gebruikt om de omtrek van een cirkel te berekenen als men tevens de diameter weet.
Nu vermoed ik evenwel dat in niet-euclidisch ruimtes er vanuit wordt gegaan dat dat getal niet kan worden toegepast.
Dat vind ik op zich vreemd, want om een cirkel te tekenen in een gebogen vlak (neem een perfecte bolvorm) blijf je toch een echte cirkel houden en als het niet op een perfecte bol is dan is het toch geen cirkel meer? Of zie ik dat verkeerd?

8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je op een bal een cirkel tekent, wat is dan de oppervlakte ?
kierkegaard47
8 jaar geleden
Het getal Pi is ongelooflijk belangrijk, en komt in allerlei wiskundige relaties terug, ook in verbanden waar je het in eerste instantie misschien helemaal niet zou verwachten. Net zoals bv. het getal 'e' dat er ook een handje van heeft overal op te duiken. In die zin is Pi wel degelijk "geldig" in niet-euclidische ruimtes, het is en blijft een fundamentele wiskundige constante. Als je echter 'geldig' bedoelt in de zin van : beschrijft in niet-euclidische ruimtes Pi de verhouding tussen doorsnede en omtrek van een cirkel? Dan is het antwoord inderdaad: Nee. En ja, dat is wel het gebruik van Pi dat men in de wiskunde doorgaans als eerste tegenkomt.

Het beste antwoord

Ja, het getal pi is een wiskundige constante die op vele manieren bepaald kan worden. Maar de waarde is altijd hetzelfde. Het is dus ook geldig in niet-Euclidische ruiktes. Echter, in dat soort ruimtes kan het niet gebruikt worden om de verhouding tussen omtrek en diameter van een cirkel tot uitdrukking te brengen.
Een van de manieren om pi te definiëren is: de verhouding omtrek : diameter van een cirkel in een Euclidische ruimte.In zo'n ruimte geldt dus O = pi * d, oftewel O / d = pi.
In een positief gekromde (sferische) ruimte geldt: O / d < pi. Daarbij is van belang dat de diameter van de cirkel langs het boloppervlak wordt gemeten, en niet dwars door de bol heen. Als je dat laatste doet dan ben je aan het meten in een Euclidische driedimensionale ruimte, en dan komt er gewoon pi uit. Echter de positief gekromde tweedimensionale ruimte bestaat uitsluitend uit het boloppervlak. Het inwendige van de bol bestaat niet in deze ruimte, en gebruiken wij alleen maar om het geheel te visualiseren. d moet dus "buitenom" worden gemeten en dan kom je hoger uit. En O / d is dan dus kleiner dan in het Euclidische geval, en dus kleiner dan pi.
Om pi te berekenen zijn we niet afhankelijk van een Euclidische ruimte of wat voor meetkunde dan ook. Er zijn bijvoorbeeld reeksontwikkelingen waarmee je pi kunt berekenen.
WimNobel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Beetje vreemd leest het wel: pi is geldig in niet euclidische ruimte maar is altijd (bij positieve kromming) kleiner dan pi. Dus pi is altijd 3,14 behalve als het dat niet is. Maar goed pi zal gaan om een bepaalde verhouding uit te drukken. Maar is een waarde voor pi die in een gekromde ruimte wel constant is. Stel ik heb een ballon die perfect rond is. Ik teken daar een cirkel op. En ik blaas die ballon steeds groter zul je dan telkens een andere waarde vinden voor pi of is die voor perfecte bollen dan toch constant? Maw is er voor gekromde ruimte uberhaupt een constante voor pi te vinden, ondanks het feit dat je zegt dat die waarde constant is (wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp)?