hoe bereken je tekeningen op schaal?

In mijn wiskundeboek staat het als volgt:
- de schaal op de tekening is 1:50. De lengte van de tafel is: 1,5 dus in werkelijkheid 75 cm ( want: 50x1=50+(50x0,5=25)= 75. Zo berekende ik het ook met de breedte van de tafel. Op de tekening was de breedte van de tafel 2,5. Mijn antwoord hierop was 125, wat op de een of andere manier fout was. Het antwoord was 101. Op dit moment snap ik er niks van. Wilt u mijn fout corrigeren en het uitleggen?
Alvast bedankt!

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry verkeerd getypt: het antwoord was 105 i.p.v. 101.... Uitleg graag!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Het beste antwoord

Je hebt het inderdaad goed gedaan. Het antwoord moet 125 zijn. Ik denk dat het een typfout is geweest van de makers van het boek. Op het numpad zit namelijk de 0 onder de 2. Een foutje op die manier is zo gemaakt (weet ik helaas uit ervaring... in mijn proefschrift...)

Bottomline, jij goed, boek fout (tenzij de vraag heel anders is).
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Ik zal het door geven aan de uitgeverij. Wellicht een typfoutje ofzo
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw feedback!

Andere antwoorden (2)

Je hebt het toch goed hoor: 2,5 x 50 = 125. Het gegeven antwoord is 105 dus niet goed.
Misschien heb je echter niet goed gemeten en was de tafel 2,1 ipv 2,5 breed. Dan zou het wel kloppe (2,1 x 50 = 105).

Wel raar trouwens dat de breedte van die tafel groter is dan de lengte.
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
What's in a name. Maar meestal noem je de grootste afmeting inderdaad de lengte.
Je antwoord (125) is goed. Het boek zit ergens fout. Hetzij met de 2,5 hetzij met de 105
Reddie