Hoe stel je een parametervoorstelling op van een lijn?

Gegeven twee punten in een Oxy assenstelsel, hoe stel je de pv op van deze lijn?

Opdracht is hier om cos(t) of sin(t) te gebruiken..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
2.3K

Het beste antwoord

Oxy is een Cartesisch coördinatenstelsel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cartesisch_co%C3%B6rdinatenstelsel). Dit werkt niet met hoeken, maar met afstanden op 3 assen die haaks op elkaar staan en met daarop gehele getallen.

Nu zijn er vele manieren om een punt in de ruimte te beschrijven. Alles gaat natuurlijk uit van 3 assen, maar bolcoordinaten zullen je het meeste helpen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bolco%C3%B6rdinaten

Als je het punt hebt in je cartetisch stelsel, kan je er een lijn naar trekken vanuit de oorsprong. De hoek met de x-as, de hoek met de y-as en de afstand kan je dan gemakkelijk berekenen (mocht het niet lukken, probeer te projecteren op het vlak dat je wilt hebben).

Succes!
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor het antwoord maar ik snap het nog niet helemaal. Kun je het toelichten met een voorbeeld? Bijv. de lijn van (1,3 ) Tot en met (8,-13)?
Thecis
9 jaar geleden
bolcoordinaten gaan over 3 dimensies, deze lijn die je voorsteld loopt over 2 dimensies.
Dan zijn poolcoordinaten beter van toepassing (hetzelfde idee, maar dan in 2 dimensies.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Poolco%C3%B6rdinaten#Poolco.C3.B6rdinaten_en_cartesische_co.C3.B6rdinaten Daardoor misschien ook wat beter te begrijpen.
Probeer als eerste uit te werken wat de punten zouden zijn in poolcoordinaten en laat me weten wat je hebt gevonden. Daarna kunnen we eventueel samen kijken hoe de lijn er uit komt te zien. In de link, bij paragraaf 6 staat ook hoe je een lijn moet opstellen.