Hoe Berekenen 3de zijde en 2 overige hoeken van een willekeurige driehoek?

Ik heb een willekeurige driehoek waarvan ik 2 zijdes ken en 1 hoek. de langste zijde is 600mm en de andere zijde 300mm de hoek hiertussen is 40°. Mijn vraag is nu hoe bereken ik De lengte van de derde zijde, en ook de andere twee hoeken. En heel belangrijk, welke formules pas ik hiervoor toe.
Ik moet namelijk 100 driehoeken berekenen voor mijn werk, en ik wild e formules in excell of dergelijke verwerken zodat ik niet steeds alles opnieuw moet berekenen.

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 37 minuten:
Wat ik zeer veel vind van berekening is de volgende, maar ik heb blijkbaar problemen om ze toe te passen:

600^2 + 300^2 - (2*600*300*COS(40)) = 174224

Maar in realiteit is de lengte van de derde zijde 417.401 als ik het goed heb.
Wat doe ik mis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
5.3K

Antwoorden (3)

Je berekent het verschil tussen twee vectoren in poolcoordinaten, ofwel het verschil tussen twee complexe getallen. In excel zou ik dus de eerste zijde een vector met de lengte nemen en een hoek van 0. De tweede zijde neem je de lengte van de zijde en de hoek in radialen. In de twee volgende 4 kolommen omrekenen naar gewone coordinaten met x=cos phi * lengte, y=sin phi*lengte. In de de twee kolommen ernaast de x en y van de verschilvector en de twee kolommen daarnaast lengte van de verschilvector (pythagoras) en de hoek (arctan y/x). De derde hoek is dan pi-phi-gamma als je die ook wilt weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ik vet lief ben: zie bron (is uitwerking van wat ik als reactie geplaatst heb)

Toegevoegd na 1 minuut:
en om het antwoord nog wat duidelijker te maken:
Ik heb er 2 driehoeken met een rechte hoek van gemaakt, dan heb je geen gedoen met complexe getallen en kan je gewoon onderbouw wiskunde gebruiken (Sinus, cosinus, tangens en stelling van pythagoras).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan mij die niet herinneren... Nou lette ik vroeger niet op met wiskunde, maar ik vind het VERSCHRIKKELIJK ingewikkeld :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Complexe getallen waren mijn middelbare school facultatief extratje bij wat toen Wiskunde 2 heette. Gezien dat de vraagsteller de vraag uberhaupt stelt schat ik zo in dat hij het meest geholpen is met platte pythagoras. Als hij de viridiflavus methode zou kennen zou hij de vraag niet gesteld hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, dat krijg je als je jeugdtrauma's open rijt ;-)
174224 is de zijde in het KWADRAAT !!! Je vergeet de wortel te nemen.
De worten 174224 is inderdaad 417.401
Reddie