Als ik de formule Y = 0,2x^2 - 6,6X +125 heb en ik weet Y , Hoe kan ik op een snelle manier X berekenen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wiskunde
2K

Het beste antwoord

Er is hier geen rationele oplossing:

Pas de ABC-formule toe.

x= (-b +/- sqrt(b^2 -4ac))/2a

(sqrt betekend square root; ofwel wortel trekken)

Bereken sqrt(b^2-4ac)

b kwadraat := b^2=-6,6*-6,6=43,56
4ac=4*0,2*125=100

je moet dan de wortel van: 43,56-100=-56.44 berekenen en die is er niet...
(nou ja: 7,51266*i in irrationele getallen maar die doen er hier denk ik niet toe)

wanneer je Y gelijk is of groter dan 70,55 (voor welke Y geld dat b^2-4a(c-y)=0 of groter is: 0.8*(125-y)=0) is er wel een uitkomst. Je trekt dan Y van c af (125-Y) en vult het resultaat in de ABC formule in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo, dat deed wel ff stofopwaaien in mijn bovenkamer. Top uitleg!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Juist! En nou niet gaan lopen klagen dat je wiskunde eindexamen te moeilijk was! :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zucht; ik heb met mijn dyslectische kop weer eens iets raars gedaan:
b^2-4a(c-y)=0 of groter is levert uiteraard: 43,56-4*0,2*(c-y) -> c=125 -> 43,56 - 0,8*(125-y) (en niet: 0,8*(125-y) zoals ik beweer in mijn eerdere antwoord) Voor wie behoefte heeft aan detail een verdere uitwerking:

43,56 + ((-0,8*125)-(-0,8*y)) -> vereenvoudigen
43,56 + (0,8y -100) =0 -> haakjes wegwerken
0,8y -100= -43,56 -> +43,56 ->
0,8y -56,44 =0 -> y naar andere kant van '=' teken
0,8y = 56,44 -> /0,8
y= 70,55
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan hier ipv eerst op 0 herleiden en dan y verplaatsen ook meteen de 100 weg werken door aan beide kanten +100 te doen. Je slaat dan technische gezien een stapje over.
Dat is hier niet erg maar bij wat moeilijker berekeningen wordt het dan snel onoverzichtelijk.

Andere antwoorden (7)

Met de abc-formule, of door te ontleden in facturen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hahah factoren bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://upload.wikimedia.org/math/5/b/a/5ba169f793242559141685ada1f095d7.png
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je brengt Y naar de rechterkant, dan heb je formule = 0 en deze kan je oplossen met de abc formule.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
juist... niet aan jezelf twijfelen! :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://www.calcprograms.nl/wiskunde/32/ABC_formule (online oplosser, voor formule = 0)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooie site!
Heb je een Casio grafische rekenmachine? Die heeft een Solver functie, die het voor jou uitrekent. Was toch wel mijn nummer 1 hulpje op de middelbare school om antwoorden te controleren (en natuurlijk ook gewoon snel dingen uit te rekenen, maar t gaat uiteindelijk om je uitwerking).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
X kun je bereken met de grafische rekenmachine.
(Met TI-83)

In het menu 'Y='
Je voert bij y1 de formule in: 0,2x^2-6,6x+125
Je voert bij y2 de y in die je weet: bijvoorbeeld 80.

In het menu 'calc'
Optie 5; snijden en 3 keer enter.

linksonderin staat wat X is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is geen exact uitrekenen.
Dat zal je wiskundeleraar niet leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo heb ik het altijd gedaan. Zowel op Havo, Vwo als HBO..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met HBO opleidingen verschilt het heel erg per opleiding in hoeverre je dit handmatig moet kunnen uitrekenen (alhoewel de tranen me in de ogen schieten met HBO werktuigbouw en natuurkunde studenten die nog geen v/t diagram kunnen tekenen) maar wat middelbare school betreft: wees blij dat ik je leraar niet was (of dat je 1 van de leraren had die ik had) want door dat antwoord was toch echt een heel dikke streep gegaan. Ik zal wel ouderwets zijn...... basisvorming en dergelijke.... Naar mijn idee moet je pas computeralgebra rekenmachines gebruiken als het je het zonder eigenlijk net zo goed af gaat. Dat je niet met een rekenlineaal om kan gaan is nog tot daar aan toe maar dat je toch een computer nodig hebt voor basis algebra gaat me toch echt te ver.
Tuurlijk kan je een solver gebruiken maar je moet altijd de antwoorden kritisch bekijken. Als je niet weet wat je computer uitrekent, zal je nooit weten of het antwoord goed of fout is.

Dus zeg ik je, gebruik gewoon de abc-formule. Hiermee reken je eigenlijk de snijpunten van een een parabool met de x-as uit.

Overigens, Y uit jou vraag moet groter of gelijk aan 70,55 zijn om een reëel antwoord te krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom moet het groter zijn dan 70,55? Dat snap ik niet zo :S
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De discriminant van de abc - formule is dan gelijk aan nul. Dat betekent dat de grafiek van 0=0,2x^2-6,6x+(125-y) precies is x-as aantipt wanneer y gelijk is aan 70,55. Wanneer y groter is, zal de discriminant een positieve waarde hebben. Dat betekent dat de parabool (want daar hebben we het over) de x-as snijdt. Misschien is de volgende pagina duidelijker:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vierkantsvergelijking
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naja! Een duimpje naar beneden! Dan wil ik zijn manier horen om x uit te rekenen.......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
/sarcasm
Je weet het toch: tegenwoordig vul je het probleem in op je grafische rekenmachine en die geeft de uitkomst en die shcrijf je dan blind over. Zo reken je tegenwoordig X uit en niet anders.
rekenen... pfff... zo last millennium :)
/end sarcasm (er zijn technische HBO studenten tegenwoordig die nog geen v/t diagram kunnen tekenen...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een duimpje omhoog! Dit is gewoon een goed antwoord :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien te veel wiskunde en te weinig 'Jip & Janneke'?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt een beetje af van het model. De meeste zouden standaard 2 antwoorden moeten geven waar er 2 mogelijk zijn. Maar ik kom zo af en toe een enkeling tegen die alleen -b+sqrt(etc. lijkt te berekenen tenzij je specifiek vraagt om de alternatieve uitkomst. Maar zoals ik in een ander commentaar al uitleg: kijk heel erg uit met het gebruik van grafische rekenmachines en computer algebra rekenmachines. Er is in ieder geval 1 hoop voor de mensheid: je krijgt doorgaans vrijwel geen of helemaal geen punten voor het eigenlijke antwoord maar alleen voor de berekening/reken methode.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mwah, en kwadratische vergelijking oplossen is niet zo moeilijk...
Het behandelen van parabolen tijdens het onderwijs wat ik genoot kregen we zoveel opgaven mee en moest ik de abc formule zo vaak gebruiken dat ik na heel veel berekende oplossingen de kenmerken van een parabool uit het probleem kon redeneren. Later tijdens het volgen van een beroepsopleiding was ik dit vermogen kwijt en ik hoefde ze niet zo vaak te maken dat het terug kwam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Texas instruments heeft een symbolische rekenmachine die dit soort vergelijkingen voor je oplost waarbij je alleen maar de bekende data in hoeft te geven. De rekenmachine heet de TI-89 titanium (zie bron)

De functie in de rekenmachine heet, heel toepasselijk, Solve.

De rekenmachine kost helaas wel een goede 180 euro tenzij je hem 2ehands zoekt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog een beetje "simpeler" dan "Het beste antwoord"
Bereken de nulpunten van de vergelijking 0,2x^2 - 6,6x + (125-y) = 0
als a = 0,2 ; b= -6,6 en c = 125-y ,
dan is x = (-b +/- wortel(b^2 - 4ac))/2a
Altijd 2 oplossingen: ofwel 2 niet gelijke reële, ofwel 2 identieke reële, ofwel 2 toegevoegd complexe van de vorm (d +je) en (d- je), waarbij "j" de imaginaire eenheid (= wortel(-1)) is. Denk niet dat dit onzinnig is: in het complexe vlak met vb. de horizontale as de reële en de verticale as de imaginaire wordt een vector die je met de imaginaire eenheid vermenigvuldigt geen 180°, maar slechts 90° in tegenuurwijzerzin verdraaid. Doe je dit 2 maal na elkaar (dus: je vermenigvuldigt met j*j), dan is deze vector wel 180° verdraaid, dus met -1 vermenigvuldigd! Het complexe rekenen is dus niet alleen uitgevonden om studenten te pesten, maar is een zeer handige methode om met 2-dimensionale vectoren te rekenen (zo is vb. de som van de vectoren (2+j3) en (8-j5) de vector (10-j2)). In de ruimtemeetkunde kun je zelfs met 2 verschillende "imaginaire" eenheden werken....om zo 3-dimensionale vectoren te beschrijven.