Hoe bereken je de inhoudsmaat van een ronde container?

Ik weet hoe je de inhoud van een vierkante of langwerpige container kan berekenen, lengte x breedte x hoogte. Maar hoe doe je dat bij een ronde container zoals een pan bijvoorbeeld? Of een ovale schaal??

Als het mijn eigen container of pan is kan ik er natuurlijk water indoen, en dan meten hoeveel erin zit maar als het een container is die ik niet zelf heb, en ik kan ook niet aan iemand vragen om er even wat water in te gooien en dan te meten hoeveel er in gaat..

Bijvoorbeeld, als de doorsnee 20 cm. is, en de hoogte 5 cm, wat is dan de formule? Moet de omtrek meegerekend worden? En moet je iets met het Pi getal doen? Ik weet dat dat 3.14 is (plus een ontelbaar aantal delers) maar wat doe je ermee?

Vast bij voorbaat bedankt!

Toegevoegd na 10 minuten:
Van een ronde container weet ik hoe ik de omtrek bereken als ik de doorsnee weet en hoe ik de doorsnee bereken als ik de omtrek weet. Dat doe je met Pi. Maar dan is er de hoogte (5cm bijv.). En daar houdt mijn kennis op..

Toegevoegd na 1 dag:
Nogmaals, allemaal heel erg bedankt, het is me helemaal duidelijk!!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
10.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan een omtrek heb je niks als je een inhoud wil berekenen. De omtrek van een vierkant met zijde 3 is 12. De inhoud van een kubus met zijde 3 is 27. Je wil eerst de oppervlakte weten dan kan je die vermenigvuldigen met de hoogte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tomaatje, had jij de vraag nou goed gelezen? Het gaat niet om een kubus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat was om iets duidelijk te maken.

Het beste antwoord

Eerst moet je de grondvlak uitrekenen dmv je straal. Je doorsnede is bijvoorbeeld 12 cm, dus je straal is 6 cm. Formule: straal (6) x straal (6) x pi (3,14) = grondvlak

Vervolgens bereken je de inhoud: grondvlak x hoogte = inhoud
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan kom ik dus grofweg op 678. Hebben we het dan over kubieke centimeters? (weet niet waar dat 3-tje zit) Dan is het .678 liter, toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had 6 cm als hoogte aangehouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja klopt! 0.678 liter
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okay, allebei bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch nog even over een ovale vorm, een schaal bijvoorbeeld. Stel die is 20 cm lang is en 10 cm wijd en 6 cm hoog. Ik dacht het zo te doen: Door het verschil tussen lengte en breedte door midden te delen (20 - 10 = 10 : 2 = 5) en dat bij het laagste getal op te tellen dan zou ik dus de straal kunnen stellen op 7,5, (10 + 5 = 15 : 2 = 7,5) Dat zou dan (7,5 x 7,5) x (3.14 x 6) zijn, dus 56,25 x 18,84 = 1059,75 ? (Iets meer dan 1 liter) Of moet je die formule in een andere volgorde doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet hiervoor de formule niet, misschien heb je iets aan deze tool: http://www.eclecticsite.be/calc/ellipsetank.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle antwoorden hebben mijn vraag perfect beantwoord. Ik kan maar 1 antwoord als beste antwoord kiezen dus ik heb Kippeh's antwoord gekozen.

Andere antwoorden (2)

straal x straal x pi x hoogte

dus

10cm x 10cm x x pi x 5cm =1571 cm^3

Toegevoegd na 2 minuten:
En dat is grofweg 1,6 liter. (1,57 L)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
AHa, je had het dus toch gezien, sorry! Nou, dat is helemaal duidelijk! Dank je wel!
Elke inhoud bereken je met het grondoppervlak maal de hoogte: i=G*h.

Voor een balk is het grondoppervlak een rechthoek, dus i=l*b*h.

Voor een ovaal (wiskundig gezien een ellips) is het grondoppervlak te berekenen met de formule G=pi*a*b, waarbij a en b zie plaatje.

Voor een rond grondoppervlak geldt G=pi*r^2, waarbij r de straal is (de halve diameter). Een cirkel is namelijk een bijzondere ellips waarvoor geldt a=b, deze noemen we dan r.

Dus voor een ronde pan geldt: i=pi*r^2*h en voor een ovale pan geldt: i=pi*a*b*h.