Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan in stapjes uitleggen hoe je de primitieve van ln(x) krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
17.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op proefwerken/examens/tentamens hoef je niet te verklaren hoe je aan de primitieve van ln(x) komt, je kan gewoon direct xln(x)-x opschrijven.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Zie de onderstaande engelstalige uitleg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover mij bekend heeft ln(x) geen primitieve.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oops, stond niet in mijn wiskundeboeken of in het polytechnisch zakboekje.
(Lees meer...)
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke continue functie heeft een primitieve (;-).
Leonard Susskind (beroemd theoretisch fysicus) benadert dit probleem op een elegante manier. Ik weet niet zo gauw welk college het was maar ik herinner me de redenering:

ln(x) is voor grote x bijna constant. De primitieve zal dan wel op x.ln(x) lijken. Als je dat differentieert (product regel) krijg je ln(x) +1. Dan is het simpel: x.ln(x) - x is een primitieve en x.ln(x) - x + C zijn alle primitieven.

Niet dat je daar als middelbare scholier meteen iets aan hebt maar ik vind 't mooi.

Susskind heeft een aantal mooie colleges (tamelijk theoretische) fysica op het internet staan, zie bijvoorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=VtBRKw1Ab7E
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat leuk het is nu 7 jaar later, en de benadering van Leonard Susskind, wordt nu als standaard oplossing op school gegeven.
Berekening m.b.v. de regel van Leibnitz voor differentiëren onder het integraalteken:

Definieer f(x,r) = x^r

Dan is df/dr = x^r ln(x)

De primitieve van f(x,r) is x^(r+1)/(r+1)

De afgeleide naar r nemen geeft:

x^(r+1) ln(x)/(r+1) - x^(r+1)/(r+1)^2

Voor r = 0 is dit x ln(x) - x
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding