is er een formule om de kleurcombinatie van mastermind op te lossen?

ik zou graaf een formule willen weten om de kleurcombinatie van het spelletje mastermind op te lossen als het kan graag zo simpel mogelijk.
alvast bedankt
groetjes : wiskundeprofjesse

Toegevoegd na 3 minuten:
ik zou graag een formule willen weten om de kleurcombinatie van het spelletje mastermind op te lossen als het kan graag zo simpel mogelijk.
alvast bedankt
groetjes : wiskundeprofjesse

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
16.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen formule voor maar we een algoritme waarin je in maximaal 5 stappen het antwoord kunt achterhalen. Dit algoritme is hier http://en.wikipedia.org/wiki/Mastermind_(board_game) te vinden.

Antwoorden (3)

Daar is natuurlijk geen formule voor. De opstelling is immers verborgen.
Dus hoe wil je dat doen? Met telepathie?
Je moet conclusies trekken uit de zetten die je als antwoord krijgt.
Je kunt er een computerprogrammaatje voor schrijven, maar je kunt
het net zo goed met potlood en papier doen.
Begin met op alle posities alle kleuren neer te zetten, en streep na de eerste zet
door wat niet mogelijk is.
Reddie
11 jaar geleden
Het blijft altijd trial and error, er is geen mathematische oplosmethode voor.
Het eenvoudigste computerprogramma bestaat uit de volgende stappen:

Set i = 1;
Play ¯xed initial guess g1;
Get response X1 and Y1;
while Xi =6 P do i = i + 1;
Set Eb
i = fg and h = 1;
Initialize population;
while (h 6 maxgen AND jEbij 6 maxsize) do
Generate new population using crossover, mutation, inversion and permuta-
tion;
Calculate ¯tness;
Add eligible combinations to Eb
i (if not yet contained in Ebi);
h = h + 1;
end while
Play guess gi 2 Ebi;
Get response Xi and Yi;
end while
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen formule voor maar we een algoritme waarin je in maximaal 5 stappen het antwoord kunt achterhalen. Dit algoritme is in de link te vinden.