Kan ik de omtrek van een vierkant meten als ik enkel de lengte van de diagonaal weet?

Zo ja, hoe natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
7.2K

Het beste antwoord

Door middel van zgn. 'Stelling van Pythagoras', ervan uitgaande dat een vierkant uit twee gelijke driehoeken onstaat waarvan je de lengte van een zijde kent (dat is de diagonaal). Dan kun je het makkelijk berekenen.

Toegevoegd na 2 minuten:
* bestaat i.p.v. ontstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei... Wiskunde is toch handiger dan ik dacht. Even mijn hersenen laten kraken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij klopt dit niet. Pythagoras is als formule a^2 + b^2 = c^2. Stel dat de diagonaal (c) de lengte 5 heeft dan is er een oplossing voor a is 1, 2, 2.3 etcetera. Dit levert iedere keer een andere b en daarmee ook een andere omtrek. Ik denk dat je ook een van de hoeken moet weten (niet de rechte) om de driehoek vast te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er uit en heb t gecontroleerd met een paar simpele lengtes, en het klopt. Bedankt! ++++
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groome, het gaat om een vierkant. Dat betekent dat a en b hetzelfde zijn. Dan wordt het eigenlijk a^2 + a^2 = c^2. Een vergelijking met één onbekende dus.

Andere antwoorden (2)

Ja, met de stelling van Pythagoras: A² + B² = C².

C is hierbij de lengte van de diagonaal.

A en B zijn de lengtes van de zijden. In dit geval geldt dat A en B gelijk aan elkaar zijn.

De lengte van één zijde van het vierkant is dus gelijk aan de wortel van de helft van c².

De omtrek is 4 x de lengte van één zijde. Dus A+A+B+B.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelf al gevonden, toch bedankt voor je antwoord. Plus!
De stelling van Pythagoras heb je niet nodig hoor, je kunt gewoon twee diagonalen tekenen en dan constateren dat je vier rechthoekige driehoekjes krijgt. Daarvan kun je weer twee vierkantjes leggen met dezelfde oppervlakte. Het oppervlak van 1 vierkantje is de halve diagonaal in het kwadraat. Dat neem je dus twee keer. Je kunt dus ook de diagonaallengte kwadrateren en dan delen door twee voor de oppervlakte van het vierkant.