De afstand die licht in 1/299 792 458 seconde in vacuüm aflegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is misschien geen erg praktische definitie, voor alledaags gebruik, maar wel de EXACTE.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Milan vraagt om een exacte definitie, MrTomaat geeft hem... Een oude definitie: het veertigmiljoenste deel van de omtrek van de aarde. (ook niet erg praktisch) De lengte van de standaard meter in het Louvre in Parijs (ook niet erg praktisch, maar je kunt er naar gaan kijken en hem opmeten) Een praktisch antwoord is: kijk op een rolcentimeter bij het getalletje 100. Als je zonder rolcentimeter zit voldoen:
- een flinke stap,
- als je je arm uitstrekt: van de ene hand tot de andere oksel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap echt niet dat iemand een - geeft op het antwoord van MrTomaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er schijnen mensen rond te dwalen op goeievraag die willekeurig minnen uitdelen. Merk op dat er haast nooit een reactie is die de min uitlegt.
Dat is i9n de loop der jaren nogal aan verandering onderhevig geweest, hieronder een overzichtje.
De definitie van de meter in de geschiedenis

De definitie van een 'meter' is in de loop van de geschiedenis een aantal malen veranderd, omdat door de ontwikkeling van de wetenschap de beschikbare meetmethodes nauwkeuriger werden dan de tot dan toe gebruikte standaarddefinitie. De meter is dus (op een enkele uitzondering na) niet veranderd, maar nauwkeuriger gemaakt. Hieronder is een chronologisch overzicht weergegeven.
[bewerken]1675
De Italiaan Tito Livio Burattini publiceerde in dit jaar de Misura Universale, een werk waarin hij de meter vastlegt op de lengte van een slinger die beweegt met een halve periode van 1 seconde. De door hem gevonden waarde zou volgens de huidige definitie ca. 993,9 mm bedragen. Dat de slingertijd afhangt van de zwaartekrachtversnelling ter plaatse – dat wil zeggen van de plaats op aarde en van de hoogte boven de zeespiegel – was nog niet bekend. Ook de uitslag van de slinger is van invloed. De meting van Burattini was dan ook naar huidige maatstaven onnauwkeurig, maar in zijn tijd was het een prestatie.
[bewerken]1791
De meter werd in 1791 gedefinieerd door de Franse Academie van Wetenschappen als het tienmiljoenste deel van de afstand op zeeniveau van de noordpool tot de evenaar, gemeten langs de meridiaan van Parijs. Jean-Baptiste Joseph Delambre en Pierre Méchain voerden metingen uit door extrapolatie vanuit een meting van de afstand tussen Barcelona en Duinkerke.[1] Zolang de metingen nog niet gereed waren werd er een voorlopig prototype gebruikt als standaard. [2]
[bewerken]1799
Nadat in 1798 de meridiaanmeting voltooid was werd in 1799 een nieuwe standaard vastgelegd, nu volgens de zojuist bepaalde meridiaanlengte. Deze "mètre des Archives" is gemaakt van platina. Toen deze later 0,2 mm te kort bleek te zijn vanwege een rekenfout in de afplatting van de aarde werd de standaard niet gewijzigd.
[bewerken]1889

Internationaal prototype van de meter, een staaf uit een platina-iridium legering. Het was de standaard tot 1960. (NIST)
In 1875 richtte de internationale Meterconventie (Convention du Mètre) een permanent Internationaal Bureau voor Maten en Gewichten (Bureau international des poids et mesures) op in Sèvres. Een nieuwe standaardmeter werd vervaardigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indrukwekkend stukje knip en plakwerk, Hoort daar geen bronvermelding bij? (wikipedia)