Als de eerste afgeleide van een functie continu is, is dan die functie zelf ook continu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
5.2K

Antwoorden (2)

Als er een afgeleide is, is er een ''richting''. Ik zou dus zeggen val wel. Uit de definitie van continuïteit kan ik het echter niet opmaken. Voor elementaire functies lijkt het me zeker het geval.

Toegevoegd na 48 seconden:
Een functie kan alleen een afgeleide hebben als zij continue is. Vice versa: als er een afgeleide is moet zij continue zijn.

Toegevoegd na 16 minuten:
Stel f(x) = ln(x)
f'(x) = 1/x

ln(x) is continue op R+ \{0} ( oftewel x > 0 )

1/x is continue R \ {0} dus x != 0.

Het probleem is echter, dat ln(x) helemaal geen afgeleide heeft op x < 0. De afgeleide 1/x houdt dus ook helemaal niet. Een afgeleide geldt dus altijd voor specifieke domeinen. Daarom is dit ook zo'n 'vreemde' zaak.

Je kan niet zeggen 'de afgeleide van ln(x) is 1/x en dus is ln(x) continue op R\{0} omdat 1/x dit is'.
Waarom niet? Omdat 1/x helemaal niet de afgeleide is op R-.

Snap je het probleem??

Toegevoegd na 17 minuten:
1/x is een 'makkelijk' voorbeeld. Deze is niet continue in x = 0.

De afgeleide (voor x!=0) is ook niet continue in x = 0. Dit komt overeen. Dit is niet altijd het geval, however.

De 1/x van ln(x) geldt echter wel als ln(|x|).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok dus dat die afgeleide functie continu is, is zelfs teveel gezegd? De functie is afleidbaar en hierdoor direct continu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Shark: Nee; dat is niet teveel gezegd dat is noodzakelijk. Zie mijn toevoeging ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afgeleide hoeft niet continu te zijn om te besluiten tot continuïteit van de oorspronkelijk functie. De afleidbaarheid zelf is overigens ook geen noodzakelijke eis voor continuïteit: er zijn continue functies zonder afgeleide. Het spreekt voor zich dat je de afgeleide functie niet op een groter domein moet beschouwen dan de oorspronkelijke functie (als g : A-> B een functie is met domein A, dan bestaat de afgeleide functie g' hoogstens op A).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@TomD: ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen al realiseer ik me dat mijn antwoord niet al te duidelijk is. Hiervoor zou ik het kunnen verwijderen alleen waren er nog geen andere. Ik bedoelde dat als een functie een afgeleide heeft hij continue MOET zijn omdat alleen continue functies een afgeleide hebben op een continu domein resp. Dat bedoelde ik. Eigenlijk niet vice versa. Ik weet dat er functies bestaan waarvan geen afgeleide te bepalen valt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, dat had ik dan verkeerd begrepen. Ik gaf het ook maar als reactie om verwarring te vermijden, anderen zouden het ook verkeerd kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@TomD Groot gelijk!
Het antwoord is ja.

De eerste afgeleide hoeft zelfs niet continu te zijn. Als een functie afleidbaar is, is de functie zeker continu. Afleidbaarheid (of differentieerbaarheid) is een 'strengere eis' dan continuïteit: elke afleidbare functie is continu, maar niet omgekeerd.

Dat het omgekeerde niet geldt kan je bv. zien aan de functie met voorschrift f(x) = |x|, de absolute waarde. Die is overal continu, maar niet afleidbaar in x = 0 (verschillende linker- en rechterafgeleide).

Dat de richting afleidbaar => continu wél geldt, kan je bewijzen met de definities van afleidbaarheid en continuïteit. Voor een kort bewijs hiervan kan je de bijgevoegde link volgen.

Nog iets terzijde: het is niet omdat een functie afleidbaar is, dat die afgeleide functie zelf een continue functie is. Maar het antwoord op je vraag is dus 'ja', zelfs als je 'continu' bij de afgeleide functie laat vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort, duidelijk en dus wel helder... +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!