Hoe stel ik deze formule op?

Tussen t en R bestaat een lineair verband.
Voor t=35 is R=10 en voor t=60 is R=35.
Stel de formule op van R.

Het antwoord is R=t-25, maar hoe kom ik op dit antwoord?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Als het verband lineair is, heeft de formule altijd de vorm

R = At + B

Je moet nu dus A en B bepalen.

Vul het eerste punt in: t=35 en R=10. Je krijgt

10 = 35A + B

Vul het tweede punt in: t=60 en R=35. Je krijgt

35 = 60A + B

Trek deze twee van elkaar af, voor het gemak doen we de onderste min de bovenste maar andersom geeft natuurlijk hetzelfde resultaat.

35-10 = 60A-35A + B - B

ofwel

25 = 25A

dus A=1.

Dat vul je in in de bovenste (10 = 35A + B), dat geeft dan

10 = 35 + B

dus B=-25.

Ter controle kun je deze A=1 ook invullen in de onderste (35 = 60A + B), dat geeft dan

35 = 60 + B

en inderdaad, ook hieruit volgt B=-25.

Helemaal bovenaan zeiden we R = At + B. Met A=1 en B=-25 krijg je dus

R = t - 25

Als allerlaatste controle kun je nog de twee gegevens invullen: t=35 en R=10, en t=60 en R=35. En zie: het klopt.

Lang verhaal, maar via deze methode kun je *alle* vragen van deze soort oplossen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt je roeping misgelopen, je had leraar moeten worden. +1

Andere antwoorden (1)

Je moet zelf je huiswerk maken, zo leer je er nix van!
Maar twee aanwijzingen:
Het verband is lineair, voor alle waarden van R en t gaat de formule op.
Kijk eens naar het verschil tussen t en R bij de twee gegeven waarden...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou zeg, hij vraagt hulp en uitleg. Dat is toch heel normaal als je vast zit? Je eerste aanwijzing is weinig zinvol. Een formule moet immers altijd opgaan voor alle waarden.
En je tweede aanwijzing zal hem niet helpen om de algemene methode te begrijpen. Dat de getallen "mooi" zijn is immers een toevalligheid van dit voorbeeld.
AWM
14 jaar geleden
Ik denk dat jij het niet snapt. Bij een lineair verband zijn twee waarden voldoende om de lijn te beschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje raar om te concluderen dat ik het niet zou begrijpen. (Hetzelfde geldt voor Pienaar18.) Ik fileerde alleen je antwoord en gaf daar inhoudelijke argumenten bij. Eventjes heel precies: Je schrijft "Het verband is lineair, voor alle waarden van R en t gaat de formule op." Die twee dingen hebben helemaal *niks* met elkaar te maken. Ongeacht welk verband er is moet een formule die je opstelt altijd voor alle waarden opgaan. Je geeft dus een advies waar de vraagsteller niks mee kan. Je tweede tip (naar het verschil kijken) is iets dat *toevallig* voor deze getallen mooi uitkomt. Dat is nou net de methode die ik mijn studenten altijd afraad. Je moet een procedure gebruiken, geen trukje. Als je ziet dat het verschil tussen t en R beide keren 25 is begrijp je misschien wel dat R=t-25. Maar voor het geval t=35,R=10 en t=60,R=36 (i.p.v. 35) zijn de verschillen 25 en 24 en dan heb je niks aan die truk. Natuurlijk zijn twee punten genoeg om een lijn door te trekken, maar de vraagsteller heeft een *procedure* nodig die altijd werkt. Daarnaast is je inleiding ook nog eens demotiverend. Lees nou voor de gein het antwoord eens dat Cryofiel gaf (die kreeg van mij een plusje) en vergelijk dat met je eigen antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mij voorstellen, dat dit soort vragen ergelijk zijn. Als je dait niet in jouw studiemateriaal kunt terugvinden, dan zijn er twee mogelijkheden
1. het sudiemateriaal is slecht
2. de student is geetelijk lui.
In het eerste geval moet je iets anders of elders gaan studeren
In het tweede gaval moet je vooreerst met studeren stoppen, omdat het toch geen zin heeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bitch: dit is waarschijnlijk geen student maar een middelbaar scholier (tenminste, deze sommen kreeg ik vroeger op de mavo). Een middelbare school moet je afmaken anders krijg je het heel zwaar in de rest van je leven.
Dus Yourbuddy: als je nog meer van deze vragen hebt: stel ze gerust hoor, er is altijd iemand die je kan helpen.