Hoe reken je het gemiddelde uit?

Ik vraag me af wat hoe leraren het gemiddelde cijfer uitrekenen, ik heb et wel eens op de basisschool gehad maar ben vergeten :$

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
15.7K

Antwoorden (7)

Als je 7 cijfers hebt, tel je alle 7 bij elkaar op. Het totaal deel je dan weer door het aantal cijfers, dus door 7.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles bij elkaar optellen en dan het aantal cijfers optellen dus 1,2,3 is 3 cijfers dat dan delen door de totaal som

dus 1+2+3=6 gemiddelde is dan 6:3=2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom - ?
Heel simpel eigenlijk. :-)
Alle cijfers bij elkaar optellen en dat delen door het aantal gegeven cijfers. Als een cijfer dubbel moet gerekend worden wordt ook het aantal waardoor het totaal door gedeeld moet worden met 1 verhoogd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord dat mijn voorgangers gaven, is in principe juist, maar klopt toch niet helemaal. Er zijn n.l. ook proefwerken die zwaarder tellen dan een gewone beurt bij b.v overhoringen.
Als je b.v een 6 voor zo'n extra moeilijk proefwerk krijgt, zou de docent kunnen besluiten, om voor het gemiddelde cijfer een 8 of 7 aan dat proefwerk toe te kennen, zodat dat je gemiddelde wat opkrikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet een onderscheid maken :

- rekenkundig gemiddelde : Som van de cijfers gedeeld door aantal cijfers.

- Gewogen gemiddelde : Som van de cijfers, maar elk cijfer word eerst vermenigvuldigd met een bepaald wegingsfactor. De som wordt dan gedeeld door het aantal cijfers. Som van de wegingsfactoren is altijd 1 of 100%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gemiddelde cijfer van een reeks toetscijfers is een gewogen gemiddelde. Dit betekent dat niet elk cijfer even zwaar meetelt. Zo tellen SO's minder zwaar mee dan proefwerken (bij ons dan). Om dit gewogen gemiddelde uit te rekeken, doe je het volgende. Als voorbeeld neem ik de cijfers 6 (weging 2), 4 (weging 1) en 9 (weging 3).

1. Vermenig elk cijfer met zijn weging. Dit wordt dus 12, 4 en 27.
2. Tel de getallen bij elkaar op. Dit wordt 43.
3. Tel alle wegingen bij elkaar op. Dit is 6.
4. Deel het getal van stap 2 door het getal van stap 3. Het gewogen gemiddelde is dus afgerond een 7,2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn twee typen: gewogen gemiddelde en ongewogen gemiddelde.

Als je een verzameling van 'n' elementen hebt, volgt het ongewogen gemiddelde:

(som x)/n waarbij x de toevalsvariabelen (elementen) zijn.

Er is ook het gewogen gemiddelde, waarbij f de weging is:

(som_i ^n (x_i * f_i))/n

De formules kon ik hier echter niet typesetten.

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry, de 'n' in de onderkant van de breuk bij gewogen gem. = n * som f.