Gewicht : volume = soortelijke massa

Toegevoegd na 54 seconden:
Gewicht = volume x soortelijke massa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
p * v = m

p= dichtheid
v= volume
m= massa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker!

waarom rho x v = m?

als we kijken naar de dichtheid zelf kg/m3

de schuine streep noemen we ook wel per, deze kan worden gezien als een deelstreep.

dus als we dan kijken krijgen we.

kg
Rho = ----
m3

Rho staat natuurlijk voordichtheid. kg/m3 is de eenheid die erbij hoort.

wanneer we deze als he ware ontleden krijgen we kilogram en kubieke meter.

de eenheid kilogram heeft als grootheid massa.
de eenheid kubieke meter heeft als grootheid volume.

dus laten we nu de grootheden apart neer zetten.

massa
dichtheid = ------------
volume

wanneer je 2 gegevens hebt dus alleen de dichtheid en het volume en je wilt dus de massa weten ga je de formule omzetten.

bij het omzetten ga ik de formule deels veranderen de regel is dat wanneer je recht iets verandert je dat links ook doet, tevens geldt ook de regel dat je links en rechts van het = teken mag omdraaien dus doen we als volgt.

massa
dichtheid = ------------
volume

massa
--------- = dichtheid
volume

hierboven heb ik links en recht even om gedraait volgens de regels omdat ik ditzelf fijner vind werken.

nu wil ik alleen de massa weten dus moet ik de volume aan de andere kant van het = teken krijgen. dit doe ik door links en rechts van het = teken met volume te vermenigvuldigen. dus krijgen we;

volume x massa
-------------------- = dichtheid x volume
volume

nu zie je links van het = teken dat je vermenigvuldigt met het zelfde als waarmee je deelt. dus mag je deze tegen elkaar weg strepen en houd je het volgende over.

massa = dichtheid x volume.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

indien je het bovenstaande niet begrijpt.

de reden dat je het volume moet vermenigvuldigen met de dichtheid is omdat de dichtheid het aantal kilogram per kubieke meter is. dus als je 5 kubieke meter hebt.
heb je dus 5 x dat aantal kilogrammen.

Ik hoop dat deze lange uitleg je hebt kunnen helpen met je vraag en je nu ook begrijpt waarom.

Groeten.