zijn alle dimensies gelijkwaardig?

de drie dimensies van de ons bekende ruimte zijn allemaal onderling uitwisselbaar, geen van de 3 heeft unieke eigenschappen, maar de andere in de wis- en natuurkunde beschreven dimensies lijken een totaal andere aard te hebben. Het makkelijkste voorbeeld is de 4e dimensie: tijd.

Noemen we het allemaal dimensies maar zijn het eigenlijk totaal verschillende dingen? Of komt het door hoe het menselijk brein dingen waarneemt dat we alleen maar denken dat die 4e dimensie anders is dan 1, 2 en 3, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is?

Ik kan me wel een beetje voorstellen dat een object "lengte" kan hebben in dimensies 1, 2, en 3 (afmetingen) en ook in dimensie 4 (tijd dat het object bestaat). Ik kan me ook een beetje voorstellen dat een object anders kan zijn in alle 4 van deze "richtingen". Dus misschien is de 4e dimensie wel inderdaad gewoon de logische volgende dimensie.

Zijn er denkmethodes om de opvolging van 1 naar 2, 2 naar 3, 3 naar 4 dimensies, enzovoorts, te analyseren? Wie kan het helder uitleggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb moeite om de vraag te snappen. Zou je ze anders kunnen stellen? Ik begrijp momenteel niet wat je verlangen precies is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel: is dimensie 4 in essensie anders dan dimensies 1, 2 en 3 die onderling volledig uitwisselbaar en gelijkwaardig zijn.

Het beste antwoord

Ik kan het je niet helder uitleggen, maar weet wel een hele heldere, mooie uitleg op film, gratis online te bekijken.

Klik maar eens op de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies wat ik zocht

Andere antwoorden (2)

kijk hier...

en als je wil kun je de andere delen ook bekijken, is een aanrader...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij gaat uit van de 3 dimensies in de ruimte. Hm.. Je kan ook van 4 dimensies in de ruimte uitgaan. Zodra je een vast referentiepunt neemt, kan je de individuele dimensies niet meer aanpassen.

Neem tijd. Als je je referentie vast zet (zoals: Uitgaan van het nu) en een ander punt in de tijd ligt altijd op een vaste plek (het jaar 2011 ligt in de toekomts, 11 sept. 2002 ligt in het verleden). Dit geldt ook voor de andere 3 dimensies. Je moet alleen de locaties eerst definieren.

Omdat wij zelf kunnen bepalen waar we ons in de eerste 3 dimensies bevinden lijkt het dat tijd specifiek anders is. Dat zou compleet anders worden als we in staat blijken te zijn onze positie in de tijd zelf te bepalen.