Rekensom, hoe kom ik uit op 1.1 bij per bloem? Zie omschrijving.

Ik heb 1000 bijen en 100 bloemen. Ik heb 10 planten waarop elk 91 bijen kunnen en 90 planten waar 1 bij op kan.

Je kan op 3 manieren de dichtheid berekenen in de ecologie:
Per bloem zijn er gemiddeld 10 bijen. (Resource weighted density)
De bijen hebben gemiddeld 82,9 "collega's" om zich heen op een bloem. (Organism weighted density)

Nu heb je ook de dichtheid van de bijen ervaren door de bloemen (exploitation pressure), dit is gemiddeld 1.1 bij per bloem (dit reflecteert de 90 bloemen die maar 1 bij hebben).

Hoe kom je op 1.1?

Ik heb de vraag bij de categorie wiskunde gezet, ben niet zeker of dit juist is. Mijn excuses daarvoor.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe ik op de andere sommen kom:
Resource weighted density is 1000 bijen gedeeld door 100 bloemen.
Organism weighted density is de som van de door de bijen gevoelde dichtheid gedeeld door het totale nummer aan bijen, dus 91+91+91....+1+1+1 / 1000.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die 82,9 is denk ik inclusief de bij zelf, dus niet alleen het aantal "collega's om zich heen" - wat beter overeenkomt met de term "density"

Het beste antwoord

Ik heb een document gevonden waar het in staat.
Misschien komt daar juist uw vraag uit.
Ik zal het doorlezen en dan een aanvulling geven op het antwoord.

Toegevoegd na 14 minuten:
Eerst die 82,9 nagerekend.
910 bijen zitten met 91 bijen op een bloem:
910 x 91 = 82810
90 bijen zitten in hun eentje in een bloem:
90 x 1 = 90
gemiddeld = (82810+90)/1000 = 82,9

Toegevoegd na 1 dag:
Nu die 1,1.
Gingen we bij die 82,9 de bijen langs, nu doe we onderzoek bij de planten.
En plant hoeveel ruimte hebt u beschikbaar voor 1 bij?
90 planten zeggen dan: de hele plant, dus 1.
10 planten geven aan er zitten 91 bijen op mij, dus elke bij heeft 1/91 van mij als plant.
Het gemiddelde daarvan is:
(90 x 1 + 10 x 1/91)/100 = 0,901 planten per bij.
Dat is voor de planten vergelijkbaar met een dichtheid van:
1/0,901 = 1,1 bijen per plant.

De auteur van het probleem heeft met opzet een verdeling van bijen gemaakt, die niet mooi om het gemiddelde van 10 heen ligt. 90% van de bijen ervaart een dichtheid van 91 en 90% van de bloemen ervaart een dichtheid van 1. Dat is op het eerste gezicht al duidelijk. Nu heeft de auteur laten zien dat dat ook meer exact kan worden berekend.

Zijn bedoeling is duidelijk. Als de verdeling van iets niet mooi om een gemiddelde ligt, zegt de waarde van het gemiddelde ook niet veel.

Bijvoorbeeld bij een snelheidsmeting in een bebouwde kom zegt het niet zoveel als het gemiddelde 48 km/h is. Als er af een toe een auto met een heel lage snelheid overheen rijdt, compenseert die een heel stel auto's die bijvoorbeeld 60 rijden. Het is daarom belangrijk bij metingen te vragen naar de verdeling. Daar is heel eenvoudig een grafiekje van te maken.

Dank voor uw inspirerende voorbeeld.