Waarom waren de Babyloniërs zo geïnterresseerd in Babylonische wiskunde? Waarvoor hadden ze het nodig?

AUB een uitgebreide uitleg of een link naar een uitgebreide uitleg. Mag engels zijn :-) x

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (2)

Wetenschap en geloof waren toen niet strikt gescheiden en een wiskundige kon tevens astroloog zijn; om de toekomst te voorspellen kon je dus wiskunde nodig hebben om de sterrenloop te kunnen berekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Babyloniers waren niet geinteresseerd in Babylonische wiskunde, maar waren, net als latere oudere volken, gewoon geïnteresseerd in wiskunde. Door de grote invloed die zij (en vele andere volkeren) op de wiskunde hebben gehad, maar v.n. omdat zij de eersten waren die de wiskunde praktisch toe pasten, werd de door hen bedreven wiskunde de Babylonische wiskunde genoemd.

De Babyloniërs hielden zich met wiskunde bezig door praktische problemen op te lossen in de landbouw, handel, sterrenkunde en scheepvaart. Zij kenden reeds een soort stelling van Pythagoras en waren in staat om vierkantsvergelijkingen op te lossen.

In de loop van de geschiedenis hebben verschillende culturen en volkeren overeenkomstige ontdekkingen gedaan: de bepaling van pi, de wortel van 2, goniometrische functies en allerlei oplossingsmethoden voor wiskundige vergelijkingen.