Hoe groot is de kans dat 2 personen elkaar tegelijk opbellen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je een berekening hebt, zou helemaal mooi zijn!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebeurt me vaak zat.. in mijn geval denk ik 1 op 50

Het beste antwoord

Afhankelijk van hoe goed ze elkaar kennen, hoe lang het geleden is dat ze elkaar gesproken hebben en ze een zelfde manier van leven / dagritme hebben : behoorlijk groot tot groot.

Je kunt het natuurlijk niet precies berekeken, maar de kans dat jij bijvoorbeeld precies je moeder of vriendin belt als ze jou wou bellen, is beduidend groter (zal je zelfs regelmatig overkomen) dan de kans dat ik net jou bel als jij mij wilt bellen (want wij kennen elkaar helemaal niet).

De kans wordt dus groter naarmate iemand je dichter nastaat. Daar waar de kans niet heel groot is, neigen we nog wel eens het geen toeval te noemen (een vriendin die na 30 jaar weer belt terwijl je net aan haar gedacht had bijvoorbeeld) . Wanneer jullie echter echt goede vriendinnen waren en het verwateren van de vriendschap een duidelijke reden had, kan iets simpels als een televisieprogramma bij beiden al de zelfde denksporen aanzetten waardoor je elkaar op het zelfde moment 'toevallig' gaat opzoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als ik echter persoonlijk kijk naar alle telefoontjes die ik aanneem, en het aantal keren dat het daarvan net iemand was die ik nét van plan was die avond of middag te bellen, is de kans ongeveer 20 % - misschien wel hoger dan dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, ik hoop dat je met die 20% bedoeld dat je die persoon op een later tijdstip zelf wou bellen. Als je daadwerkelijk 20% van de tijd iemand belt op het moment dat hij/zij jou belt zou dat heel bijzonder zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik bedoel 20 % van het aantal voor mij bedoelde telefoontjes . Dus elke 5 keer dat er iemand belt, is dat één keer iemand die ik net wou bellen. (meestal mijn moeder...:lol: )
Cryofiel
13 jaar geleden
Hoe kun je nou minnen krijgen voor een prima antwoord? Zijn er misschien mensen die dit antwoord niet *willen* horen, maar niets kunnen inbrengen tegen de gedegen logica? Van mij een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen. Dat was dus wat ik bedoelde, als ik je goed begrijp :) Je hebt niet 1 op de vijf keer de persoon die je wilt spreken al aan de lijn voordat de telefoon is over gegaan omdat die persoon toevallig net jou belt, of andersom. Als je mensen vaak belt (dagelijks, zeker op hetzelfde tijdstip) is het heel logisch dat je denkt aan het bellen van die persoon op dat moment. Om het in dezelfde seconde ook daadwerkelijk te doen, 1 op de 5 keer is heel knap. @Cryofiel, Ik ben het niet met je eens, de minnen zijn niet van mij, maar ik zie de kans niet als groot dat twee mensen elkaar tegelijk bellen, zoals de vraagsteller vraagt. Dat je aan iemand denkt, of aan het bellen van die persoon is een andere situatie. Zelfs als je in dezelfde 5 minuten altijd belt, dan nog is er maar ongeveer een kans van 1 op 60 dat je tegelijk belt (ervan uitgaan dat bellen 5 seconden duurt). Dat is een kleine kans.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het is van belang te weten wat de vraagsteller bedoelt: *precies* op hetzelfde moment bellen of, zoals Marleen schrijft: gebeld worden op het moment dat je nét van plan was die ander te bellen. Verder is het van belang te weten hoe groot het tijdsinterval is waarbinnen de telefooncentrales een gesprek tot stand brengen tussen twee mensen die elkaar bellen (zonder dat ze dus "in gesprek" krijgen).

Andere antwoorden (8)

Ha, ik had het toevallig gisteren met mijn zus.
We kwamen meteen met elkaar aan de lijn zonder dat de telefoon overging.
Een antwoord op je vraag is erg lastig, maar ik kan je dus uit eigen ervaring vertellen dat de mogelijkheid wel bestaat.
Ik heb me trouwens wel afgevraagd wie van ons gisteren de belkosten heeft moeten betalen, zij of ik. Iemand van ons moet misschien toch een fractie eerder zijn geweest.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb er nog eens over nagedacht en denk dat de kans om elkaar tegelijktijd te bellen aanzienlijk groter is dan ik dacht. Dit gebeurt niet alleen per toeval of intuitief. Maar het zal regelmatig gebeuren wanneer er storingen ontstaan tijdens het bellen. Vooral met mobiel bellen vallen verbindingen regelmatig weg. Wanneer dit gebeurt gaan mensen elkaar vaak ook gelijktijdig terugbellen om het contact weer terug te krijgen.
Kijk dus naar het aantal uitgevallen verbindingen. In mijn geval 1 op de 10 mobiele telefoongesprekken omdat ik in een heuvelachtig gebied woon en in een oud pand met dikke muren. Daarvan zal ik zelf 50% terugbellen en ga ervan uit dat dit bij de ander ook zo zal zijn. De kans dat we dit gelijktijdig doen is dan 25%.
25% van de 10% telefoongesprekken is 2,5% van alle mobiele telefoongesprekken die ik heb in mijn woonplaats kan er gelijktijdig gebeld worden.

De berekeningen van de per toeval-telefoontjes kan ik niet geven. Deze mogelijkheden zijn misschien ook wel te verwaarlozen, want komen erg weinig voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Dit had ik onlangs ook met een vriendin. Heel vreemde gewaarwording.
Misschien kan je in je telefoonnota zien wie de kosten betaald heeft.
Daar is nauwelijks een berekening op te maken.

Als je kijkt in de gevallen dat de verbinding verbroken wordt zal dit ongeveer 75% van de gevallen zijn, beide proberen namelijk terug te bellen.

Als je kijkt naar telefonische verkoop zal dit ongeveer 0% zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nogal moeilijk te zeggen omdat je geen informatie geeft over de relatie tussen de twee personen; kennen ze elkaar, of niet? En zo ja; in normale situatie; hoe vaak zouden ze sowieso bellen? En over welke tijdsspanne heb je het dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af van de populatie van potentiëele bellers. Als het om de hele wereld gaat is die kans vrijwel nihil(maar niet nul!, want in de oneindigheid zal het een keer wel voorkomen). Als het om een hechte vriendenclub van heel veel vrienden gaat die elkaar 1000 keer per dag bellen is die kans velen malen groter, maar nog altijd heel erg klein. Berekening: stel een populatie van 10 potentiëele bellers, de onvoorwaardelijke kans is dan 1/10 x 1/10 = éénhonderdste, bij 12 is dat 1/144 etc. Let op: per uur of eeuw, het maakt wel wat uit.

Toegevoegd na 5 dagen:
Dat het toch weleens gebeurt, komt omdat mensen uit een heel kleine kring elkaar regelmatig bellen en regelmatig op ongeveer dezelfde tijd, vanwege hun dagritme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag die eerst gesteld moet worden in dit soort vragen is of opbellen een kansspel of een behendigheidsspel is.

Hoe behendigheid zich tot toeval verhoudt, wordt tot uitdrukking gebracht door:
S = LE / ( LE + RE) = Skill (relatieve behendigheid).
Op deze manier is S altijd een getal tussen de 0 en 1. Een zuiver kansspel heeft een effect 0 en zo kom je uit op S=0. Een puur behendigheidsspel zoals schaken en bellen heeft toevalseffect 0 en zo kom je uit op S=1.
Volgens deze methode komt roulette uit op 0, Golden Ten op 0.012 en Blackjack op 0.049. Roulette, Blackjack, Eenentwintigen, Jokeren en Golden Ten zijn dus kansspelen. Hartenjagen, Texas Hold Em, Toepen, Kruisjassen, Rikken, Klaverjassen, Bridge, Schaken, Dammen en Halma zijn behendigheidsspelen.

Daar bellen onder een behendigheidsspel valt kun je via kansberekening niet uitrekenen hoe groot de kans is dat twee willekeurige personen elkaar bellen. Doen ze dat dan is het een toevalstreffer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit antwoord doet me denken aan de beruchte belspelletjes waarmee je `gigantische' prijzen winnen kunt. Iedereen belt tegelijk. En niemand is de winnaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit aan mee gedaan. Als je toch niets wint!
Niet dat ik zo erg gelovig ben ofzo. maar ze zeggen wel is, dat als het gebeurd je een gave hebt. Dat je elkaar aanvoelt. Bij de 1 gebeurd dit vaker als bij de ander. Maar ik zou zeggen dit gebeurd 50% kans. Want; het gebeurd wel of het gebeurd niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kans is niet groot als je bedenkt dat je in principe 24 uur per dag naar elkaar kan bellen.

in de praktijk werkt dit echter niet. bekend met elkaars dagindeling (bv werk, slaap, boodschappen halen, eten koken. sport, schooltijd kids, favo tv programma's etc etc) kan er nog maar een beperkte tijd overblijven om elkaar te bellen.

dan zal de kans veel groter zijn, helemaal als je elkaar regelmatig of dagelijks belt.

bel je bijvoorbeeld maar een 1 keer per maand naar elkaar en bel je op de goede gok (dus niet weet wanneer het uitkomt) is de kans veel en veel kleiner dat je elkaar tegelijkertijd belt.

het is wel te berekenen hoor, maar dan moet je van beide personen de dagindeling en het belgedrag naar elkaar in kaart brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50%, of het gebeurt wel, of niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dan hoef je nooit uit te kijken voordat je een drukke straat oversteekt. Want of je nu wel of niet uitkijkt: de kans dat je het overleeft is volgens jou 50%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, weinig he