Wat is statistische significantie? (als jij het me kunt uitleggen in klare taal, dan ben je de beste).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
8.3K

Antwoorden (3)

Significantie is een term uit de statistiek, die aangeeft of aangenomen kan worden dat een verschil wel of niet door toeval is ontstaan. Men spreekt van een significante uitkomst als deze uitkomst in sterke mate de veronderstelling ondersteunt dat het verschil niet door toeval is ontstaan, maar door iets anders.

Van belang is, dat deze term alleen gebruikt mag worden na het evalueren van een voorspelling. Men mag bijvoorbeeld niet na het overschakelen op een ander merk autobanden achteraf tevreden vaststellen dat deze "significant" langer meegaan dan het oude merk.

Du in feite is het dan statistisch aangetoond dat een product significant beter is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stel je doet onderzoek naar hoevaak een kat per dag eet, en het gemiddelde blijkt 18 x te zijn.
dan kan het zijn dat alle onderzochte katten tussen de 15 en 20 x eten.
dan is het onderzoek significant.

het kan echter ook zijn, dat de onderzochte katten tussen de 1 en 60x eten.
met zulke uitschieters kunnen er andere zaken meespelen, en is het onderzoek niet significant.
13 jaar geleden
De significantie hangt af van de gewenste betrouwbaarheid van de uitspraak. Je noemt een verschil tussen twee grootheden significant als de kans dat ze door toeval ontstaan is kleiner is dan de gewenste onbetrouwbaarheid.
Stel je wilt iets voor 95% zeker weten. Dan moet je onderzoeken of de kans dat er een verschil door toeval is ontstaan kleiner is dan 5%. Soms wordt ook een onbetrouwbaarheid van 1% gewenst.

Merk op dat er ook bij een significant verschil er in werkelijkheid geen verschil hoeft te zijn. (in 5% van de gevallen, bij 95% betrouwbaarheid). Voor de meeste onderzoeken voldoet dat en vaak wordt natuurlijk bij een werkelijk verschil een onbetrouwbaarheid van 0,001% of iets dergelijks gevonden.

Om de mate van onbetrouwbaarheid te berekenen worden allerlei statistische methoden en toetsen gebruikt, zoals de t-toets of de f toets. Deze berekeningen en methoden zijn wat complexer en worden in de praktijk vaak met behulp van computerprogramma's als SAS of SPSS gedaan.