een pijl uit een auto schieten

Stel ik rij op een snelweg met 100 km/u per uur en schiet een pijl vanuit de achterbak met 40km/u.
gaat die pijl dan 40km per uur of -60(dus valt die gewoon op de grond?

Toegevoegd na 37 minuten:
hij staat op cruise control rofl

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

leuke vraag:) mijn theorie: de pijl zal met 60 achteruit vliegen, hier is en pijl niet echt op gemaakt (arodynamica enzo ) en zal snel zijn baan vliegen, kin. energie verliezen en dan gewoon op de grond vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je geeft de rijrichting en schietrichting niet aan, dus ik neem aan dat je vanuit de achterbak tegen de rijrichting in schiet. Dan gaat de pijl 100-40=60km/uur. Omdat de pijl ten opzichte van de omringende lucht een negatieve snelheid heeft (hij gaat eigenlijk achteruit), zal hij niet stabiel "vliegen" en snel op de grond vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mythbuster hebben hier een episode over gemaakt

Toegevoegd na 1 minuut:
kijk even bij de vector vengeance clips
13 jaar geleden
Benodigde voorafgaande informatie: Hoe bestuur je de auto vanuit de achterbak en kun je tegelijk een pijl afschieten?
Ik neem nu even aan dat je iemand anders de auto laat besturen.

Antwoord: De pijl zal door de sterke luchtwervelingen die er zijn achter de sedan (auto met achterbak) wegen zijn geringe eigen massa de snelheid van 60 km/uur niet halen en geen rechte baan beschrijven.

PS In welk type auto zitten er autogordels in de achterbak?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvangssnelheid zal 60 zijn en direct afzwakken.

Het vervelden van het berekenen hiervan is dat er geen constante te berekenen valt.

De snelheid van de pijl zal constant afnemen.