Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Nog een ontcijferingskwestie

Kan nooit zo ingewikkeld zijn....

Ebg13 vf rra fvzcry rapelcgvrnytbevgzr. Urg orubbeg gbg qr Pnrfneebgngvrf (jnneovw rra nysnorg troehvxg jbeqg qng K nnagny cynngfra irefpubira vf).

Urg vqrr vf bz yrggref qregvra cynngfra bc gr fpuhvira va urg nysnorg, ra ovw qr M jrre greht gr tnna anne qr N. Jvxvcrqvn jbeqg ovwibbeorryq Wikipedia. Qbbe Ebg13 abtznnyf bc qr grxfg gbr gr cnffra vf qr bevtvaryr grxfg jrre greht gr xevwtra. Qrmrysqr shapgvr vf qhf oehvxonne ibbe mbjry pbqrera nyf qrpbqrera.

14 jaar geleden
in: Wiskunde
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Da's een simpele rot13, dat zie je in één oogopslag.

Het ontcijferen laat ik over aan de geïnteresseerde lezer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Jij krijgt natuurlijk als snelste goede beantwoorder de 10 punten.
Volgens mij moet je een usenet-gebruiker zijn om het meteen te zien.
Daar wordt het nog soms gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank. Ik ben geen usenet-gebruiker. Nooit geweest ook. Ik denk dat ik het zo snel zag omdat ik ben toegetreden tot de OL-club...

Andere antwoorden (3)

Rot13 is een simpel encryptiealgoritme. Het behoort tot de Caesarrotaties (waarbij een alfabet gebruikt wordt dat X aantal plaatsen verschoven is).

Toegevoegd op 29-05-2009 12:56:23
Rot13 is een simpel encryptiealgoritme. Het behoort tot de Caesarrotaties (waarbij een alfabet gebruikt wordt dat X aantal plaatsen verschoven is).

Het idee is om letters dertien plaatsen op te schuiven in het alfabet, en bij de Z weer terug te gaan naar de A. Wikipedia wordt bijvoorbeeld Jvxvcrqvn. Door Rot13 nogmaals op de tekst toe te passen is de originele tekst weer terug te krijgen. Dezelfde functie is dus bruikbaar voor zowel coderen als decoderen


alles 13 plaatsen opschuiven dus
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij staat hier:

Ik ga zo naar de winkel om boodschappen te doen en als ik dan straks terug kom dan ga ik weer op goeievraag kijken of dat ik de antwoorden op wikipedia kan vinden voor een copypast...

Toch?

Maar weet je zelf wel wat er moet staan Antwoordman...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier de bron om het ff in te Ctrl-V-en
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding