je weet dat alle hoeken van een driehoek 180 graden bij elkaar zijn. Aangezien een hoek al 108 graden is hou je nog 180 - 108 = 72 graden over. aangezien het een gelijkbenige driehoek is zijn er twee hoeken gelijk aan elkaar. door 72 door 2 te delen weet je hoeveel graden die zijn. 72:2= 36 graden.

nu je de graden weet van alle hoeken is het alleen nog maar een kwestie van werken met de geodriehoek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooh, nou hoeft-ie zelf helemaal niet meer te denken! Ik wilde het nog een beetje spannend maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@orhunakdeniz, ja, zoe doe je dat :')
@stippel, sorry!! maar ik wilde die jongen zo graag helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat hij weet/zij weet dat alle hoeken van een driehoek 180 graden bij elkaar zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hajete Dat hoeft eigenlijk helemaal niet. Bijvoorbeeld de Cosmo-driehoek. Die heeft dacht ik 200 zoveel graden ;)

Andere antwoorden (5)

Met een pen, papier en geodriehoek.

Op de geodriehoek staan de graden.

Succes.

En kom je er niet uit, vraag het aan je leraar. Daar zijn ze voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip: een gelijkbenige driehoek heeft ook altijd twee gelijke hoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus dan moet je 108 aftrekken van.... oooh op die manier. En dat door.. delen....goh wat makkelig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel: voor al uw halve antwoorden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik nou altijd gedacht hebben,dat jouw avatar het meest complete antwoord op alles is!
Inderdaad.
(180 - 108) / 2 = 36.
Dus dan krijg je 2 hoeken van 36 graden en een van 108.
Stel je hebt een driehoek met hoeken α, β, γ:
α = 36 *
β = 36 *
γ = 108 *
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoe teken je de hoek?
\
Je hebt dus een gb driehoek met twee basis
hoeken van 36° en een tophoek van 108°.
Trek nu een loodlijn uit de tophoek, dan krijg je twee gelijkvormige rechthoekige driehoeken.
De hoeken van zo'n driehoek zijn dan 36°, 54° (helft van 108° en 90°.
De tng 36 = aanliggende zijde : overliggende zijde.
De aanliggende zijde stellen we op 10 cm. Dan wordt de formule:
tng 36° = 10 : overliggende zijde, of:
overliggende zijde = 10 : tng 36° = 13,36 cm.
Teken nu een rechthoekige driehoek met een basiszijde van 10 cm en de verticale zijde van 13,76 cm en je hebt een rechthoekige driehoek getekend met een hoek van 36° en een tophoek van 59°.
Spiegel deze driehoek en je krijgt de gewenste gelijkbenige driehoek met een tophoek van 108°.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je tekent een lijn van bijvoorbeeld 7 cm. bij een hoekpunt teken je een met een hoek van 108 graden. dit doe je door de 0 van je geodriehoek op het hoekpunt te leggen en dan de driehoek zo te draaien dat de getekende lijn door het streepje van 108 graden loopt.
terwijl je hem zo hebt liggen teken je een streep van dezelfde lengte: in dit geval dus van 0 tot 7. als laatste teken je gewoon een rechte lijn tussen de twee uiteindes en voila.