Wat is een maatschappijbeeld?

Ik ben bezig met een verslag voor nederlands over literatuur. Daar vragen ze om uit te leggen wat het maatschappijbeeld is in dat verhaal. Wat bedoelen ze daarmee? (geef antwoord als je het echt weet, niet zomaar gokken of zo)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

De schrijver van een verhaal laat in zijn stuk zien hoe hij de maatschappij ziet. In sommige verhalen zal je er weinig over lezen, omdat het verhaal vooral de hoofdpersoon beschrijft. Hoe staat de hoofdpersoon in de maatschappij (hij wil horen bij een subcultuur, hij heeft macht of juist niet)? Zijn er sterke tegenstellingen in de maatschappij (rijk-arm, goed-slecht)? Hoe speelt de maatschappij een rol in het verhaal (helpt de maatschappij de hoofdpersoon, of werkt die alleen de hoofdpersoon tegen)? ......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Maatschappijbeeld slaat op het algemene idee, dat de mensen hebben over de wereld, waarin we leven.[1] Dit kan zijn het geheel aan op- en misvattingen omtrent het eigen bestaan van de mens, van de wereld en of van eventuele religieuze opvattingen kan hieronder worden gerekend. In de omgangstaal wordt er ook opvattingen over hoe de wereld zou moeten zijn mee bedoeld.