Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zorgt voor de bubbeltjes die op je hand ontstaan wanneer je ze wast wanneer ze vet zijn?

Iedere keer wanneer ik mijn handen was wanneer deze vet zijn, ontstaan er bubbeltjes op mijn handen. Hoe kan dat?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze ontstaan ook wanneer ik mijn handen zónder zeep was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
627

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat komt door het natuurlijke effect van het elkaar afstoten van water en vet en vermoedelijk door de beluchter op je kraan.

Water en vet mengen niet denken de meeste mensen, echter is dit niet waar. Water en vet mengen gewoon goed, echter alleen als het water geen luchtbellen meer bevat.
De afstotende werking tussen water en vet wordt veroorzaakt door lucht wat in het water (en vet) zit. Hierdoor krijgen water en vet de neiging naar hun eigen broertjes en zusjes toe te trekken en samen te klonteren. Hierdoor scheiden deze twee stoffen dus.

Nu is uit onderzoek gebleken dat als je het water compleet ontlucht dit afstotende effect ook niet meer op treed en water en vet dus gewoon wel mengen.

Lucht zorgt dus voor de afstoting, en je kraanwater bevat nog eens extra lucht. En dus zie je meer bellen, deze werken als barrière tussen het water en het vet.

Als je op je kraan een uiteinde met een roostertje hebt dan zorgt dit stuk voor extra luchtbellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nog eens een helder antwoord!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks :)

Andere antwoorden (1)

Dat zijn zeer waarschijnlijk zuurstof bubbels, ook via de huid vindt er een wisseling van zuurstof plaats.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding