Waarom gapen mensen als ze moe zijn? en als ze zich vervelen...

En waarom gaapt mijn hond als ik haar achter dr oor kriebel...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Gapen geeft een toestand van verzadiging aan. Als je een drukke dag achter de rug hebt kun je gapen omdat je nu wel genoeg hebt gehad en met rust gelaten wilt worden.
Katten gapen ook om aan te geven dat ze geen ruzie willen maken, maar dat lijkt niet aan de orde als je je hond achter de oren kriebelt. In dat geval is gapen een teken van voldaan zijn, het naar de zin hebben.
NB: in alle situaties betekent het dus in feite dat je tevreden bent met de situatie zoals die op dat moment is; bij de hond dat het nog wel even mag voortduren, bij de mens dat hij er even niets meer bij hoeft en bij de kat dat hij geen strijd wil aangaan voor wat dan ook.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gapen werkt ook aanstekelijk; zelfs het schrijven erover ontlokt gapen, ik blijf gapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een geeuw die zich eenmaal heeft aangekondigd, is slechts met enige moeite, en niet volledig te onderdrukken. Er vindt een inspiratiebeweging plaats; de mond gaat wijd open door een reflectoir aanspannen van bepaalde spieren; de buizen van Eustachius openen zich waardoor de druk in het middenoor gelijk wordt aan de omgevingsdruk; bij een volledig ontwikkelde geeuw worden ook de ogen gesloten, de armen geheven en de rug en de armen naar achteren gestrekt.
Gapen kan behoorlijk aanstekelijk zijn. Zien gapen, of erover lezen, doet een aanzienlijk deel (ongeveer de helft) van de mensen onbedwingbaar gapen. Deze gevoeligheid ontwikkelt zich pas na het eerste levensjaar. Ook bij chimpansees is aangetoond dat het zien gapen van een andere chimpansee een gaapprikkel is.
De mens is zeker niet de enige soort die gaapt: mensapen, katten en honden en vele andere zoogdieren en vogels gapen ook. Of dit op grond van dezelfde mechanismen plaatsvindt is onbekend.

Het zou meer optreden bij een laag zuurstofgehalte in het bloed of een verhoogd koolzuurgehalte (experimenteel is aangetoond, door het laten ademen van lucht met verschillende zuurstofdrukken en koolzuurgehaltes, dat deze beide hypothesen niet juist zijn);
het zou de druk in het middenoor gelijkmaken aan de omgevingsdruk (niet waarschijnlijk, daar dit steeds gebeurt bij het slikken);
het zou de spierspanning verlagen in de spieren die bij de ademhaling zijn betrokken door deze op te rekken. De verhoogde spierspanning zou het gevolg zijn van inactiviteit van deze spieren.
het zou een sociale functie hebben waardoor het groepsdier mens in een groep verkerend tegelijk naar bed gaat, en vele andere. Mensen gapen echter de hele dag, hoewel inderdaad vaker 's ochtends en 's avonds.
Een andere theorie die de laatste tijd steun vindt, beweert dat gapen juist een non-verbale uiting is van ontspanning binnen een groep. Ergo, de gaper voelt zich op zijn/haar gemak bij zijn/haar gezelschap;
Gapen heeft ook een zekere erotische lading, claimt Wolter Seuntjens, een wetenschappelijk onderzoeker die in november 2004 in Amsterdam aan de VU op het onderwerp promoveerde.
Een geeuw is een langdurige diepe inademing, hierdoor heerst er langere tijd een onderdruk in de borstkas. De functie van een geeuw zou dus kunnen zijn dat er dan veel bloed terug kan stromen in het hart. Dit is nodig omdat het bloed met zeer geringe druk teruggaat naar het hart en zich ophoopt in de grote bloedsomloop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om het even kort te beschrijven:
als je moe bent, ben je wat rustiger.
als je rustiger bent, adem je ook wat rustiger.
je lichaam krijgt dan minder zuurstof binnen dan daarvoor, en laat je gapen zodat je veel zuurstof binnen krijgt.
dat is wat ik er van wist.

Toegevoegd na 45 seconden:
ik heb het wel over mensen.
over dieren weet ik niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de meest populaire verklaring wordt een geeuw ingezet wanneer we behoefte hebben aan meer zuurstof. Wanneer we een ander zien gapen, krijgen we onbewust een signaal dat de toevoer van frisse lucht mogelijk niet optimaal is. Niemand wil een tekort aan zuurstof hebben, dus reageren we door ook te geeuwen. Gapen is als een soort lichaamstaal, het is dan een manier om de groep waartoe we behoren ervan te overtuigen dat het tijd is om te gaan rusten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een beest gaapt is tie ontspannen, misschien is het voor de mensen ook een manier om te ontspannen. het is gek als ik het woord gapen hoor, of ik zie dat iemand gaapt, dan begin ik ook meteen te gapen.
heb weleens koffie geschonken in verpleeghuis met dementerenden, als ik gaapte deed niemand mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het schijnt dat iemand gaat gapen als hij/zij niks doet en eigenlijk in zijn/haar hoofd nog heel veel dingen wil of moet doen. let maar eens op jezelf als je gaapt wat gaat er dan allemaal door je hoofd.