Is de evolutietheorie een onbewezen theorie?

Ben in vriendschappelijke discussie met een christelijk persoon :) ikzelf ben agnost en wil die houding ook tegenover het begin van de aarde nog even zo houden, hoewel mijn voorkeur en meeste kennis wel bij de wetenschappelijke versie liggen; evolutie.

Hoe beargumenteer je dat de evolutietheorie is bewezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

jazekerz we missen nog een link. en de botjes ed die vanalles moeten bewijzen zijn dan weer is 29 miljoen oud, en dan weer 60.000... zo kan ik het ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het ligt eraan hoeveel aanwijzingen je nodig hebt om van 'bewijs' te mogen spreken.

Bewijs is geen kwestie van ja/nee. Het is, zeker in dit geval, een glijdende schaal. Hoeveel aanwijzingen hebben we dat de evolutietheorie waar is? Hoeveel aanwijzingen hebben we dat de andere theorieën (bijvoorbeeld de scheppingstheorie) waar zijn?

Om met de laatste te beginnen: voor de scheppingstheorie hebben we, objectief gezien, bar weinig aanwijzingen. We hebben de bijbel, maar ja, er zijn wel meer oude boeken. En verder? Tja. Kun je het bestaan van god bewijzen? Als hij er dan al zou zijn, kun je de schepping bewijzen?

Wetenschappelijk gezien is dit een kwestie van aannames. Bewijs is er niet.

Voor de evolutietheorie zijn wel veel aanwijzingen. We zien fossielen, die we (met moeite, en dus soms met fouten) kunnen dateren. Uit die fossielen volgt een verhaal. Een verhaal van geleidelijke verandering, met af en toe een versnelling in het tempo van de veranderingen.

De dateringstechnieken koppelen het verhaal van de fossielen aan onze kennis van radioactief verval, onze kennis van aardlagen, onze kennis van erosie. Op die manier is het fossielenverhaal stevig gekoppeld aan andere, onomstreden kennis. Dat maakt die aanwijzingen een stuk sterker.

We kennen de werking van DNA, en we hebben gezien hoe DNA kan veranderen. We kunnen dan terugrekenen, op basis van het DNA (cel-DNA of mitochondriaal DNA) van huidige organismen, hoe die organismen zich uit elkaar of uit gezamenlijke voorouders hebben ontwikkeld. Uit die berekeningen volgt een stamboom die heel erg lijkt op de stamboom die we hebben geraden op grond van het fossielenverhaal.

Dat beide stambomen vrijwel hetzelfde zijn, is een sterke aanwijzing voor de juistheid van het ontwikkelingsverhaal.

Daarnaast hebben we evolutie in aktie gezien. Zoek maar eens op cychliden (spelling?), een vissoort in het Victoriameer. Of zoek naar de recente verandering in trekpatronen, en daarmee in lichaamsbouw, van (ik meen) spreeuwen. Evolutie in aktie. Slow-motion, maar toch real-time.

Ook de ontwikkeling van resistentie door bacteriën volgt de voorspellingen die door de evolutietheorie worden gedaan.

Toegevoegd na 15 seconden:

(vervolg in reactie)
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
(vervolg van mijn antwoord) Al met al kun je zeggen dat we weliswaar geen keihard en onomstotelijk bewijs hebben voor de juistheid van de evolutietheorie, maar dat deze theorie a) veel plausibeler is dan alle andere theorieën die op dit moment circuleren, b) wordt ondersteund door een fikse portie sterke aanwijzingen, en c) in overeenstemming is met de resultaten van geheel andere, onafhankelijke vakgebieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 en als ik er aan toe mag voegen:
d) niet weerlegt wordt met resultaten uit diverse studies. Hooguit hier en daar bijgeschaafd, om tot een nog beter begrip van de werking te komen. Zolang gevonden aanwijzingen de theorie niet weerleggen (niet falsificeren), stijgt de algehele wetenschappelijke waarde van de theorie. Volgens mij noemde Karl Popper dit de corroboratiegraad, is het niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk antwoord en de toevoeging van fireeyedboy is zeer belangrijk. +1 in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overtuigend!
Een theorie is simpel gezegd iets wat nog bewezen moet worden dus in die zin heeft je gesprekspartner zeker gelijk. De uitspraak: "die theorie is nog niet bewezen" is 100 % waar al is het een onzinnige omdat het eerste al in het tweede gedefinieerd is. Zodra een theorie bewezen is heet het een wet. Dus dat Darwin, die wetenschapper was en het verschil tussen theorie en wet wel kende, van een evolutietheorie sprak geeft wel te denken over zijn zekerheid. Nu kan het ook zo zijn dat hij wel overtuigd was van de evolutie maar van een theorie bleef spreken omdat hij niet wist hoe er ge-evolueerd werd dan met zijn begrip van de survival of the fittest (de meest aangepaste) en dat zal altijd wel een theorie blijven want voor er van een wet gesproken mag worden moet er aan een aantal strenge kriteria worden voldaan waaronder de herhaalbaarheid van een experiment. En probeer nu nog maar eens weer een mammoet op te kweken en dezelfde omstandigheden erom heen te krijgen. Zal niet lukken. Daar komt dan nog bij dat we er nooit helemaal vat op zullen krijgen wie er nu de fittest is want er wordt bijvoorbeeld ook vals gespeeld, er is ook toeval en chaos en achteraf zeggen dat het feit dat een soort zich handhaafde en dat dat aan die soort te danken is leidt tot een cirkelredenering. Daarom zal het wel altijd een theorie blijven. Dit in tegenstelling tot het crationisme dat een geloof is en wel zo gemakkelijk dus te accepteren als evolutiebegrip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met je laatste zin?
Cryofiel
13 jaar geleden
@nmd, je eerste zin is verkeerd. Een theorie is een beschrijving. Zo hebben we ook de zwaartekrachtstheorie en de theorie van de bloedsomloop. Verder doe je alsof het toeval niet wordt geaccepteerd binnen de evolutie. Ook dat is onjuist. Evolutie gebeurt juist puur, enkel en alleen, op basis van toeval! Elke verandering in het DNA is puur toevallig. Het zijn bepaalde principes die 'beter' DNA selecteren, zodat dat uiteindelijk het enige DNA is dat overblijft. Verder weten we heel goed dat ook bij die selectie toeval een grote rol speelt. Een dier met 'beter' DNA, dat veel beter in staat is voedsel te zoeken en zijn jongen te voeden, zou een hogere overlevingskans hebben. Maar als dat dier toevallig een dodelijke infectie oploopt, zal dat 'betere' DNA direct uitsterven. De chaostheorie is ook van toepassing op de evolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel. Dat een theorie een beschrijving is weet iedereen. Het scheppingsverhaal is ook een beschrijving. Daar mag je dan nog geen geldigheid aan ontlenen. Science fiction is ook een beschrijving. Dat zegt dus niks. En dus blijft het overeind dat een theorie iets anders is dan iets vaststaands als een wet in de wetenschap en dat de wtenschappers het niet voor niets hebben over de theorie van Darwin. het wordt ook wel de leer van darwin genoemd en dan zal duidelijk zijn dat het bezwaar ook geld. Een leer is ook geen wet, een natuurwetenschappelijk bewezen vaststaande wet.
We hebben het dan ook over de theorie van Einstein (waar zeer velen ook van denken dat het een wet is en dus blijk geven op het meest eenvoudige nivo van wetenschap niks te snappen) en daar is ook
de wet van Archimedes bijvooorbeeld, die wel bewezen is.
En wat het toeval betreft stelt Darwin toch echt heel duidelijk dat het criterium om te surviven aanpassing is. Dan kan je de bal terug gaan leggen dat aangepast zijn het gevolg van toeval is maar dan kom je uiteindelijk ook niet uit want een thoerie die het toeval beschrijft is de evolutietheorie niet. Darwin heeft ter verklaring ook nergens beweerd dat het maar toeval is.
Darwin bedoelde het echt als een verklaring van de opeenvolging van soorten (dan ook de subtitel van zijn standaardwerk). daar wilde Darwin een verklaring voor geven en introduceerde het begrip survival of the fittest en nergens heeft hij het over toeval, echt nergens. Ze sluiten elkaar uit. Suniram: de laatste zin is een conclusie zoals je uit de voorgaande kunt betrekken. En een kwinkslag naar de mensen voor wie darwin intellectueel toch wat te hoog gegrepen is. Omdat ze bijvoorbeeld op het meest eenvoudige nivo al blijven steken het verschil tussen een theorie en een wet niet te kennen.
Komisch bedoeld is het voor hen beter gewoon het Scheppingsverhaal te gaan geloven.
Cryofiel
13 jaar geleden
Een 'wet' is slechts een theorie die in een eenvoudige formule kan worden uitgedrukt. Bijvoorbeeld de wetten van Newton. Afgezien van zulke concrete gevallen, is het een kwestie van voorkeur of je iets een wet of een theorie noemt. Het enige verschil is dat een theorie zowel bevestigd als onbevestigd kan zijn, terwijl een wet over het algemeen bevestigd is. Welk woord je gebruikt, hangt vaak ook af van de geschiedenis van een bepaalde wet of theorie. Sinds Popper weten we dat een absoluut bewijs, dus absolute zekerheid, onmogelijk is. Dat geldt ook voor de natuurwetten. Elk stuk kennis is voorlopig. Het is de kennis die we op dat moment hebben. Dat geldt ook voor de wet van Archimedes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat je niet ingaat op het tegenargument dat in Darwins boek het woord toeval in die zin niet voorkomt. Daar eindigt wetenschap: wanneer mensen niet willen toegeven dat hun argumenten loos zijn. Dan op de proppen komen met Popper en die ook iets toeschrijven wat ie niet gezegd heeft, nl dat er geen absolute bewijzen zijn is vluchtgedrag en in feite meer van hetzelfde en ook nogal in tegenspraak met wat je eerder beweerde nl dat Darwin toeval als verklarende faktor (is een absoluut bewijs immers) aan zou hebben gevoerd ter verklaring van de ontwikkeling van soorten.
Dus: toon maar aan met een passage uit het werk van Popper dat er geen absolute bewijzen zijn. Poppers wetenschappelijk arbeid was in de kern een methodologische. Dit ter informatie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Darwin wist nog niets van de moleculaire achtergrond van evolutie. Veel dingen kon hij nog niet weten. De huidige evolutietheorie is weliswaar gebaseerd op de theorie van Darwin, maar heeft Darwins ideeën flink uitgebreid. Darwins idee is nog steeds de basis, maar daar zijn heel wat dingen aan toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je als antagonist van een bepaalde stelling iets beweert en dan niet met bewijzen komen kan, waar blijf je dan? Nu heb je het ineens weer over anderen die Darwin's theorie zouden hebben uitgebreid. Kan je dan daar wat voorbeelden van geven en aangeven waar die uitbreidingen beschreven zijn? :)
Of val je straks op je bewering terug dat aangezien er geen absolute waarheid is jouw bewering dus ook niet waar hoeft te zijn? :)
Nou indien dat zo is, ja dan heb je absoluut gelijk natuurlijk, maar pas op voor je dit accepteert want je hebt immers net gesteld dat er geen absolute waarheden zijn :) :)
Cryofiel
13 jaar geleden
?
Het is maar net wat je als bewijs ziet; er is geen verklaring van een notaris, maar er zijn overstelpend veel aanwijzingen.
Ikzelf vind de sterkste aanwijzing de ontogenese, de ontwikkeling van het embryo, dat is een verkorte fylogenese, de evolutie met reuzenstappen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De evolutietheorie is een theorie omdat het een veel omvattend verhaal is. Op details kunnen wetenschappers het nog hartgrondig oneens zijn, maar aan de grote lijnen twijfelt geen zinnig mens meer daarvoor is er teveel bewijsmateriaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een spontaan begin van het leven als een wetenschappelijk feit te kunnen aanvaarden, dient dit door de wetenschappelijke methode bewezen te zijn.

Deze methode is als volgt omschreven: Observeer wat er gebeurt; vorm op basis van deze waarnemingen een theorie met betrekking tot wat waarschijnlijk is; test de theorie door verdere waarnemingen en door experimenten; en kijk of de op de theorie gebaseerde voorspellingen uitkomen.

Wil men de hierboven omschreven wetenschappelijke methode toepassen, dan is het niet mogelijk spontane generatie van leven te observeren. Er zijn geen bewijzen dat zo iets thans plaatsvindt, en toen het volgens de evolutionisten gebeurde, waren er natuurlijk geen menselijke ooggetuigen. Geen enkele theorie over spontane generatie is door waarnemingen gestaafd.

Men heeft het niet in laboratoriumexperimenten kunnen herhalen. Op de theorie gebaseerde voorspellingen zijn niet uitgekomen. Als de wetenschappelijke methode hier dus niet toegepast kan worden, is het dan wel eerlijke wetenschapsbeoefening om zo’n theorie tot feit te verheffen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evolutie is voor Christenen geen probleem.

Lees hier waarom niet.

http://www.evolutieleer.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou je vast. Hier komt een heel andere theorie.
In alle culturen vindt men scheppingsverhalen waarbij goden vanuit de hemel kwamen en het leven op aarde schiepen. Mijn geloof is dat een mensheid al altijd door het universum reist en nieuwe werelden schept. Zo is ook onze aarde een creatie van die mensheid. Ondanks deze overtuiging geloof ik toch ook in een God, die oorzaak is van alles. Misschien komt dat door mijn christelijke opvoeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Jouw theorie is niet weerlegbaar. Daarmee bedoel ik: ook al zou jou theorie nog zo fout zijn, dan is er geen enkele manier om daar ooit achter te komen. Jouw theorie is dus precies even waarschijnlijk als ze waar is, dan als ze onwaar is. Daarmee is jouw theorie onafhankelijk van de werkelijkheid. Een theorie die onafhankelijk is van de werkelijkheid, is een onzinnige theorie. Of zo'n theorie nu goed of fout is, het maakt helemaal niets uit.
Nee niet voor de volle 100%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De evolutie is GEEN theorie. het is namelijk wetenschappelijk BEWEZEN dat er evolutie plaats vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De evolutietheorie is wél een theorie. Binnen wetenschappelijke context is een theorie een verklaring voor een verzameling waarnemingen. Dat evolutie plaatsvind is de waarneming. Hoe dit gebeurt wordt omschreven door de evolutietheorie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zoiets wilde ik ook zeggen. @kyra, volgens jou is de evolutietheorie nog steeds een theorie. Maar dan een bewezen theorie. Net als de zwaartekrachtstheorie, of de golftheorie van het licht, of de theorie van de planeetbanen.
De evolutietheorie is bewezen door verschillende feiten maar men kan nog steeds niet bewijzen dat het waar is omdat men bepaalde zaken nog niet of niet kan bewijzen men gaat uit van veronderstellingen daarom heet het ook theorie.

Zoals de big bang theorie we kunnen niet zeker weten of deze heeft plaatsgevonden het is maar een hypothese.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kortom evolutietheorie is een puzzel met allemaal feiten maar er ombreken een paar stukjes die men niet kan bewijzen dus kan men niet aantonen of het volledig juist is.

Men probeert met bestaande feiten dat klopt en vast staan, de evolutietheorie te bewijzen maar ze kunnen het niet bewijzen omdat men bepaalde zaken mist in de theorie.
Het is voornamelijk het begin dat moeilijk te definieren valt het is maar een veronderstelling dat het zo begon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening is de evolutietheorie een theorie die gebaseerd is op het elimineren van andere ideeën.

Zodat de evolutietheorie als meest waarschijnlijke uit de bus gekomen is.

De waarschijnlijkheidsleer heeft hierbij dus een uiterst belangrijke rol gespeeld.

Een theorie is een onbewezen stelling..en derhalve is de evolutietheorie dus nimmer bewezen.

Daardoor kàn ik helaas dus niet beargumenteren dat ze bewezen is.

Met jouw manier van denken voel ik mij nochtans ook wel erg verwant.

Groet,

Ton