Is stamceltherapie in Nederland toegestaan in alle denkbare situaties?

Welke wel en welke niet?

Toegevoegd na 2 minuten:
is bijvoorbeeld seksuele geaardheid stamcel therapeutisch behandelbaar?

Toegevoegd na 2 minuten:
Of heeft seksuele geaardheid niks met gen of stamcel te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat de huidige stamceltechnologie veel meer kan dan dat de subsidies rijken, helaas..

Het beste antwoord

Stamcellen kunnen zich vormen tot elke cel in het menselijk lichaam. Mogelijke behandelingen op basis van stamcellen zouden bijvoorbeeld zijn dat een "donor"orgaan op basis van het genetisch materiaal van de ontvanger zelf gekweekt kan worden wat afstotingskansen door het immuunsysteem verkleind, of het vervangen van verloren of beschadigde huid bij verkeersongeval of brand, en dergelijke.

Seksuele geaardheid is geen fysiek defect dat op deze manier behandeld kan worden. Tevens is het geen ziekte die een behandeling behoeft. Het is een gewone variatie van de natuur, die voorkomt in vele diersoorten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Over of het toegestaan is; momenteel wordt er op diverse plekken in de wereld nog onderzoek gedaan naar hoe dit toegepast kan worden. Deze onderzoeken worden op een heleboel plaatsen echter vertraagd of tegengehouden door religieuze groeperingen. Zolang nog niet is vastgesteld hoe hier optimaal gebruik van te maken, wat de mogelijke risico's zijn, en wat wel en niet daadwerkelijk haalbaar is op basis van ons huidige technologieniveau, zal het waarschijnlijk niet toegepast gaan worden. Dit omdat binnen reguliere medische kringen alleen gebruik gemaakt mag worden van methoden die uitvoerig getoetst zijn op resultaat en beperking van risico en bijwerkingen. Een van de redenen waarom medische hulp zo duur is, is omdat er wettelijk zeer strenge kwaliteitseisen aan gesteld worden - iets wat in het alternatieve circuit niet geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Stevebravo;

Voor zover seksuele geaardheid/vorkeur al middels stamceltherapie te beïnvloeden zou zijn krijg je daar in ons land zeker geen verwijsbriefje voor. En gelukkig maar wat mij betreft. Los van de medische (on)haalbaarheid ga je dan namelijk over forse ethische grenzen heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In welke , eventueel te vervangen cellen zit volgens jou de seksuele voorkeur?

We weten, dat de weg naar het faillissement is geplaveid met gemiddelden. M.a.w. als we allemaal voldeden aan het gemiddelde, dan is de wereld gedoomd om te vergaan, het is de variatie in de uitkomsten die de wereld haar dynamiek geeft.

Daar waar de mens ingrijpt gaat het mis. Dus stamceltherapie is en moet zeer beperkt toepasbaar zijn.
Niet verbieden, maar wel streng toezicht.