Waarom blijft een motor van een verkeersvliegtuig draaien ook in een zware regenbui. Er komt toch water in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Het is maar ook goed dat ie blijft draaien. Het water komt niet in de verbrandingskamer terecht, en wordt door de motor heen gezogen en komt er gewoon weer aan de achterkant uit. Kijk maar:
13 jaar geleden
Straalmotoren leiden een gedeelte van de opgezogen lucht om de motor heen om hem te koelen. Het meeste regenwater wordt door de bladen van het eerste wiel, dat deze koellucht verzorgt, naar buiten geslagen en zo meegenomen met de koellucht. Het overige water gaat gewoon door de motor heen en wordt opgestookt.

Een turbinestraalmotor is een continu verbrander. Dit houd in dat niet zoals bij een zuigermotor (zoals bij auto's en motorfietsen wordt toegepast) telkens een kleine explosie in de cilinder plaatsvind, maar er doorlopend brandstof wordt ingespoten in een continu verbrandingsproces. De hitte in de verbrandingskamer van de motor is ook veel hoger dan die van een automotor. Daarom worden straalmotoren ook van heel speciale metalen gemaakt.

Het water wat in dit verbrandinsproces terecht komt wordt omgezet in stoom en verdwijnt gewoon in de grote hitte en druk in de straalbuis van de motor. De straalbuis is een pijp aan de achterkant van de motor waar de hete gassen van de verbranding die uitzetten en daardoor druk creëren nogmaals wordt samengeperst voor een nog grotere druk en daarmee vermogen zodat de hete luchtstroom met veel geweld naar achter toe naar buiten wordt geperst. In reactie daarop vliegt het vliegtuig in tegengestelde richting, dus naar voren.

In de praktijk blijkt dat zelfs een zware regenbui lang niet zoveel water door de motor laat lopen dan de testen die elke nieuwe straalmotor ondergaat voor hij in het vliegtuig wordt gebouwd. In theorie koelt het water de motor waardoor en minder vermogen vrij komt. Echter, doordat het water wordt omgezet in stoom creëert het ook weer druk zodat de vermogensafname in praktijk nauwelijks merkbaar is.

Daarbuiten beschikt een straalmotor over verschillende verbrandingskamers. Bij grote motoren kunnen dat wel 16 zijn. Valt er dus 1 verbrandingskamer uit door het water dan komt de kerosine in de hete straalpijp terecht waar het alsnog verbrand. Door de constante aanvoer van kerosine slaat de vlam terug naar de verbrandingskamer die daardoor opnieuw wordt aangestoken en weer zijn werk doet.

Dit verhaal is ook de reden waarom door turbine aangedreven vliegtuigen en helicopters motorisch gezien in de meest bizarre weersomstandigheden gewoon blijven draaien.

Ik hoop dat dit antwoord te begrijpen is, ik heb te weinig tekens om het echt in detail uit te leggen in vergelijking met zuigermotoren wat het duidelijker zou maken.