Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom waren Hiroshima/Nagasaki zo snel weer leefbaar terwijl Chernobyl voor honderden jaren onleefbaar blijft?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goede vraag +1, ik weet het antwoord helaas niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hyothese, ik vermoed dit dus:

Nadat de bommen waren gevallen bleef er radio activiteit besmetting over maar geen bronmateriaal. Dat was op gebruikt bij de explosie. Deze radio active besmetting heeft een relatief kleine halfwaarde tijd (vervallen tot de helft van het oorspronkelijk radio activiteit niveau) heeft en zal dus snel minder schadelijk worden.

In Chernobyl ligt er nog veel bron materiaal (plutonium e.d.) wat een grote halfwaarde tijd heeft. Het kan nog 100-en jaren duren voordat dat weer veilig is. Vndaar ook de enorme inspanning om het geheel te omkapselen. Zodat er in die lange tijd geen besmetting meer naar buiten kan plaatsvinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm, als er iets in mijn tuin ligt, heb ik liever materiaal met een halfwaardetijd van honderdduizend jaar, dan materiaal met een halfwaardetijd van tien jaar. De hoeveelheid straling per tijdseenheid is - over het algemeen - hoger bij een kleinere halfwaardetijd. Dan moet immers in minder tijd meer radioactief verval plaatsvinden.

Andere antwoorden (2)

Anders gezegd:

Het probleem is dat de Tsjernobyl-straling niet in één klap vrijkwam, zoals de stralingsgolf van de Amerikaanse atoombommen op Hiroshima en Nagasaki, maar verspreid over een groot gebied en lange periode.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het niet gewoon een kwestie van de hoeveelheid radio actief materiaal? In een bom zit veel minder dan in een krncentrale volgens mij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding