waarom horen wij niets meer van de IJslandse vulkaan?

Is die echt gestopt met spugen of is het afgesproken hier "stil" over te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

de ijslandse vulkaan is gestopt met spugen
en daarom hoor je er niks meer over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het niet meer nieuwswaardig genoeg is. Het nieuws bericht er alleen over als het zoveel impact heeft dat iedereen er last van heeft of veel drama oplevert voor de lokale bewoners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Eyjafjallajokull-vulkaan op IJsland die het vliegverkeer in Europa grote problemen bezorgde, lijkt zijn activiteit te hebben gestaakt. Daarmee 'droogt' natuurlijk ook de nieuwswaarde op.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de dagelijkse pers hoort U de laatste dagen minder van die vulkaan omdat er momenteel weinig hinder veroorzaakt wordt.
In de wetenschappelijke pers daarentegen staat de Eyfafallayokul nog meer in de spots. Voornamelijk omdat de relatief kleine uitbarsting de gegronde angst laat ontstaan dat door de instabiliteit van de ondergrond de er een grote kans is op een soort domino-effect.
Op 20 km van de Eyfa... is er een zeer grote actieve vulkaan de Kapla ... geschiedkundig leert men dat die twee grote impact hebben op elkaar.
Wanneer de Kapla zou uitbarsten zou dit wel eens honderden malen meer impact hebben op het vliegverkeer en zelfs op ons klimaat.
Men verwacht die uitbarsting op ieder moment en men is grote voorzorgsmaatregelen aan het treffen.
De laatste uitbarsting was 80 jaar geleden.

Toegevoegd na 24 minuten:
Kleine correctie : niet de Kapla maar de Katla (waarvoor sorry)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Katla
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
80 jaar geleden is toch niet het hele klimaat veranderd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Invloed hebben is mogelijk ,hangt natuurlijk af van de intensiteit.
De uitbarsting van de Krakatau had bijv veel invloed op het doorlaten van zonlicht
Bij de Katla zou een kleine ijskap volledig kunnen wegsmelten
Ik heb wekenlang de link naar de webcams die op de IJslandse vulkaan gericht stonden, aangeklikt.
Elke dag stond er een klein berichtje bij.

Het laatste bericht was: de vulkaan is nu definitief tot rust gekomen. En we sluiten deze website af.

Gelukkig maar, want verdere ontwikkelingen naar die tweede vulkaan met de onuitsprekelijke naam, zouden ram[zalig zijn geweest.
Ik was er echt bang voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan je de aswolk zelf volgen