Zou het ook mogelijk zijn een mens te klonen maar enkel het geslacht te veranderen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ieder mens heeft 23 paar chromosomen, waaronder één paar geslachtschromosomen.
Is dat paar een XX, dan ben je een vrouw, is dat paar een XY, dan ben je een man.

Wanneer je een mens zou klonen dan die je dat door een volledig individu vanuit één cel te laten groeien. Wanneer je die cel vooraf manipuleert, dan zullen de (gewijzigde)genetische eigenschappen later door hele lichaam terug te vinden zijn.

Om van geslacht te veranderen moet dus het X voor het Y chromosoom verwisseld worden, of andersom. Dat is in theorie best te doen.

Op die betreffende chromosom liggen echter meer genetische eigenschappen dan strikt het geslacht.

Wil je dus heel puur het geslacht veranderen, dan is dat nog een optie héél ver in de toekomst. Maar neem je genoegen met het feit dat er een paar eigenschappen mee gaan, dan is het dus zeker te doen.
Nee. dat kan niet. Klonen betekent namelijk 'identieke kopie maken', en zodra je het geslacht verandert is de kopie niet meer identiek.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Tenzij ik de vragensteller totaal verkeerd begrepen heb, hebben we hebben het hier natuurlijk over klonen i.c.m. genetische manipulatie.
tinus1969
6 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix Maar dan is het geen klonen meer...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Naar de letter gerekend heb je dan gelijk.
Maar ik kijk persoonlijk liever naar de geest van de vraag.
tinus1969
6 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix dat ben ik wel met je eens, maar in dit geval leidt dat makkelijk tot verwarring.