Wat zijn goldilocks-voorwaarden? Korte uitleg aub.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Filmpje:
https://youtu.be/u2OlT9bECqg

Antwoorden (1)

De korte versie: De bewoonbare zone of leefbare zone (Engels: habitable zone) of het Goudlokjegebied of Goudhaartjegebied (Engels: Goldilocks zone) is het gebied binnen een planetenstelsel op een dergelijke afstand van de ster (of meervoudige ster) dat er leven mogelijk is zoals dat voorkomt op de Aarde. De belangrijkste factor hierbij is de temperatuur die dusdanig is dat water, een hoofdvoorwaarde voor leven zoals wij dat kennen, niet bevriest of verdampt (tussen 0 en 100°C).

Toegevoegd na 13 uur:
Voor de volledigheid: er is ook een economische variant op het "niet te koud, niet te heet, maar precies goed" waar het met de verwijzing naar de Goldilocks zone om gaat:

In de economie spreekt men ook wel van Goudlokje wanneer de economie niet te hard groeit (dan krijgt men oververhitting, dus te heet), maar ook niet te traag (dan krijgt men afkoeling, dus te koud). De gestage economische groei in de VS in de jaren '90 wordt ook wel aangeduid met Goldilocks. Door de verwijzing naar dit sprookje moeten economen niet vergeten dat Goudlokje parasiteerde op de drie beren en in het niets verdween.