Stal dat al het water van de poolkappen smelt. Zal dan dat smeltwater door de middelpuntvliedende kracht naar de evenaar stromen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
erotisi
6 jaar geleden
When considering atmospheric or oceanic dynamics, the vertical velocity is small, and the vertical component of the Coriolis acceleration is small compared to gravity. https://en.wikipedia.org/wiki/Coriolis_force#Rotating_sphere

Antwoorden (1)

AL het water? Nee, niet al het water.
De aardbol is aan de evenaar al uitgerekt door de middelpuntvliedende kracht.
Water zal door die middelpuntvliedende kracht de vorm van de aarde aannemen, dus overal ongeveer eenzelfde waterhoogte.
Overal ter aarde is de middelpuntvliedende kracht in evenwicht met de zwaartekracht.
Reddie