Waarom draagt een brandweerman de gasfles op zijn rug altijd met de opening naar beneden?

Waar je ook kijkt, op tv of op internet. Je ziet altijd als je naar brandweer mannen kijkt dat zij die gasfles op hun rug, met de opening naar beneden dragen.
MIjn vraag is waarom doen ze dat, waarom dragen ze het niet zoals normale mensen met de opening naar boven.
Is hier een speciale reden voor?
Op internet kan ik namelijk niks vinden wat verklaard waarom zij dit doen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Wat ik op internet vond:
- Als de brandweerman moet kruipen, is de kans kleiner dat de kraan ergens aan blijft haken.
- De kraan kan zo niet de helm raken.
- De kraan is aan de onderkant beter bereikbaar dan aan de bovenkant.
SimonV
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Ook als een brandweerman rechtop loopt zitten kraan en slang onder op de rug veiliger. In de vraag staat: "...waarom dragen ze het niet zoals normale mensen met de opening naar boven?"
Normale mensen lopen met een zuurstoffles op hun rug door het huis? Ik neem aan dat met de 'normale mensen' dan duikers worden bedoeld. Die hebben om dezelfde reden het ventiel en de slangen juist aan de bovenkant, zodat die niet ergens achter blijven haken bij het in en uit het water gaan.
Ritsuka
6 jaar geleden
Weer wat geleerd, plus