Hey, weet iemand hoeveel natriumbicarbonaat zit er in een vitamine-c bruistablet volgens de warenwet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K
Utrecht
6 jaar geleden
Dat wordt niet door de warenwet bepaald. Het staat de fabrikant dus helemaal vrij zelf een hoeveelheid te kiezen.

Antwoorden (1)

Dat wordt niet met een precieze maximum bij wet bepaald, maar er wordt wel bepaald dat er niet “te veel” in mag zitten.
Een vitamine C bruistablet valt onder de categorie voedingssupplement, en Na-bicarbonaat is een additief dat hieraan toegevoegd wordt. In de Verordening (EU) 1333/2008 wordt bepaald dat Na2CO3 mag toegevoegd worden aan voedingssupplementen, en dat de maximale hoeveelheid die je mag gebruiken is “quantum satis”. Dat is Latijn voor “De hoeveelheid die nodig is”, oftewel je mag zo veel gebruiken als nodig is om het beoogde doel te bereiken, in dit geval een tablet laten bruisen.
Aangezien Na2CO3 volstrekt onschuldig en veilig is, in de praktijk komt dit neer op geen limiet, maar heel strikt genomen moet een fabrikant aantonen dat ze niet te veel gebruiken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor veel andere additieven is er wél een maximum bepaald, zoals b.v. nitrieten, aspartaam, sulfiet... In de regel geldt de ‘quantum satis regel’ voor additieven die erg veilig zijn, ook als je te veel van binnen krijgt, zoals N2CO3, ascorbinezuur, citraat...