Waarom zit er bij een plastic kommetje vaak een stolselpuntje aan de onderkant?

zie foto, ik hoop dat het duidelijk is, hij zit altijd precies in het midden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is het aanspuitpunt of spuitgietpunt.
Dergelijke kommetjes worden gemaakt door vloeistof in een mal te persen (vloeibaar plastic), en op de plek waar de vloeistof in de mal gespoten wordt, zie je dus dat kleine littekentje. Of het nu een goedkoop bakkie van de blokker is, of een duur Tupperwarebakje, alles van plastic heeft een aanspuitpunt. Soms keurig afgewerkt, soms heel goedkoop lelijk met een scherp fliebertje er aan, maar ze hebben er allemaal één.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Dat is waar het plastic in de mal gegoten/gespoten is. De spullen zijn vaak dermate goedkoop dat het puntje er niet netjes afgeslepen wordt. Bij duurdere kunststof zie je dat puntje niet.
13 jaar geleden
Spuitgieten: in dit proces word de kunststof geïnjecteerd door middel van een extruder in een gesloten vorm.
De kunststof koelt dan af en wordt hard, de vorm wordt dan geopend en het voorwerp is gevormd.
De kwaliteit van het gemaakte product is hoog en de productie is mogelijk door meerdere vormen.
Een paar voorbeelden van producten die zo zijn gemaakt zijn: draaidoppen, verfemmers, deksels en ga zo maar door.
De meeste voorwerpen zijn herkenbaar aan de punt en waar de vloeistof de vorm is binnen gekomen.