Het zijn over het algemeen sterk basische producten die bestaan uit vuilverwijderaars, waterontharders, een bleeksysteem en hulpmiddelen.
Als vuilverwijderaar wordt gebruik gemaakt van natriumdisilicaat.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zie dat ik een minduimpje heb, dus ik zal het antwoord wat uitbreiden:

Voor de
waterontharding worden grofweg twee type systemen toegepast. In een deel van de producten wordt nog steeds fosfaat als wateronthardertoegepast terwijl in de overige producten een combinatie van citraat, fosfonaten en polycarboxylaten als waterontharder wordt ingezet. De vervanging van fosfaat in deze producten is, in tegenstelling
tot bij de textielwasmiddelen, nog niet volledig doorgevoerd.
De waterontharders maken met een totaal gehalte van 40-50% het belangrijkste deel uit van de machinevaatwasmiddelen.
Bleekmiddelen worden aan machinevaatwasmiddelen toegevoegd voor de verwijdering van vlekken van bijvoorbeeld koffie, thee en lippenstift. In de producten voor consumenten wordt hiervoor tegenwoordig geen chloorbleekmiddel meer toegepast. In plaats hiervan
bevatten de producten het zuurstofbleekmiddel perboraat of
percarbonaat in combinatie met de bleekactivator TAED. De
bleekactivator zorgt ervoor dat de zuurstofbleekmiddelen ook bij lagere temperaturen hun werking kunnen uitoefenen. In sommige machinevaatwasmiddelen wordt aan dit bleeksysteem nog een katalysator toegevoegd die zorgt voor een betere vlekverwijdering bij 40 °C. Het totale bleeksysteem maakt ± 10% uit van de samenstelling
van een poeder. Als hulpmiddelen worden nog verschillende stoffen toegepast. In alle middelen worden in lage percentages alcoholetoxy/propoxylaten ingezet. Dit zijn schuimremmende niet-ionogene tensiden. Door de verzeepte vetten en afgebroken eiwitten wordt namelijk in combinatie met het versproeien van het reinigingsmiddel schuimvorming veroorzaaktwaardoor het reinigen en drogen bemoeilijkt wordt. Naast dezeschuimremmers worden ook nog enzymen aan de vaatwasmiddelen toegevoegd, voornamelijk ter ondersteuning van de verwijderingvan zetmeel (amylases) en eiwitten (proteases). Lipases die speciaal bedoeld zijn voor de verwijdering van vetten worden in veel mindere mate ingezet. De verwijdering van vetten vindt immers al plaats via
de verzepingsreactie met disilicaat. Hiernaast worden in de productennog zeer lage percentages geur- en kleurstoffen ingezet.
AWM
13 jaar geleden
Uit samengeperste vaatwaspoeder.