Wat is de rolwrijvingsconstante?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
Reddie
6 jaar geleden
Die is voor allerlei oppervlakken totaal anders.
Dus daar is geen zinnig woord over te zeggen.

Antwoorden (2)

Als een rond voorwerp, denk aan een wiel, over een oppervlakte rolt vindt er wrijving plaats tussen het wiel en de oppervlakte. Bij deze wrijving ontstaat warmte. De rolwrijvingsconstante is een constante, dus een waarde die in dezelfde situatie altijd geldt, die omschrijft hoeveel energie er verloren gaat in de vorm van warmte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De rolwrijvingsconstante heb je nodig om de rolweerstand te berekenen. Deze constante hangt echter van veel variabelen af. Hoe goed de banden zijn opgepompt, hoe zwaar de auto is, etc. Het heeft wel altijd een waarde tussen de 0,001 en 0,01. Het geeft namelijk een percentage weer: de rolweerstand is tussen de 0,1 en 1% van de normaalkracht.