Ik heb een barometer volgens christiaan Huygens, welke vloeistof zit in de kolom boven het kwik?

Deze indexvloeistof moet een bepaalde dichtheid hebben en bevat een rhodamine achtige kleurstof opgelost in een alcohol oid, weet iemand welke vloeistof dat is en vooral de dichtheid daarvan? Deze indexvloeistof voorkomt verdampen van kwik en vergroot de uitslag bij luchtdruk- verschillen enorm, wat de nauwkeurigheid en afleesbaarheid ten goede komt.

Toegevoegd na 2 uur:
Het is met zekerheid geen water, de kleurstof slaat neer als de vloeisof daarmee in contact komt.
De hoeveelheid vloeistof wat te gering om de dichtheid te bepalen, het moet haast wel een organisch oplosmiddel wezen, de rhodamine achtige kleurstof lost slecht/niet in water op. Alleen bij de juiste dichtheid klopt de schaalverdeling.
Als het een simpele vraag was, wist ik het antwoord.
Wie helpt?

Toegevoegd na 7 uur:
De vraag blijkt lastiger te beantwoorden dan ik dacht, de aanbevolen website heb ik afgestruind, helaas nada.
Ik zou erg dankbaar zijn voor het juiste antwoord.
Met trendanalyse en vloeistoffen met bekende dichtheid zou de benodigde dichtheid wellicht te vinden zijn en een daarbij passende vloeistof is dan snel gevonden, ik hoop dat een (hobby) wetenschapper of een ervaren instrumentenmaker/uitvinder mij kan helpen, met kwik werken is onhandig, vandaar dat ik liever goede raad heb
dan met tests risico te nemen. Beste GV ers, help me!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Deze barometer wordt toegeschreven aan de Nederlandse geleerde Christiaan HUYGENS (1629-1695). Dit systeem bestaat uit een dubbele buis gevuld met kwik in combinatie met olie (anneline).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke vloeistof die lichter is dan kwik en aangezien kwik vrij zwaar is, kunnen dat er erg veel zijn.
water is een goeie kandidaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat water.