Is het op de lange termijn nou echt gezond om als veganist te leven of juist ongezond?

Ik vraag mij nu serieus af of veganisten wel echt gezond zijn. Dit omdat het mijn interesse wekt. Ik vind veganisten knap dat ze echt niets dierlijks nuttigen want het is moeilijk.
Ik heb hier al een andere vraag gesteld waarbij het in de reacties uitsraaide op een discussie of het nou goed of slecht is voor je. Ook in mijn omgeving zijn de meningen er over verdeeld. Beide kanten komen met zogenaamde "feiten" die logisch klinken. Toch komt niemand met echt een wetenschappelijk feit of bron. Vegans roepen vaak dat het heel gezond is en vleeseters roepen weer dat vegans ongezond zijn maar beide partijen komen niet met wetenschappelijk bewijs van wat nou waar is. Wie komt nu eens met ECHT bewijs en feiten? Dus geen info van een of andere forum of zelfgetypte site van een gezondheids goeroe, dat is natuurlijk niet betrouwbaar.
Wie kan mij echt helpen met echte feiten?

Weet jij het antwoord?

/2500

De dierenwereld is verdeeld in 3 categorieën: Vleeseters, planteneters en alleseters. Het metabolisme van de dieren is door de evolutie op hun dieet ingesteld. Dat wil niet zeggen dat een vleeseter nooit wat groente binnen mag krijgen, of dat een planteneter meteen het loodje legt als 'ie en stukje vlees binnen krijgt. Het wil gewoon zeggen dat hun lichaam het beste functioneert bij een bepaald dieet. Wij mensen zijn alleseters. Ons lichaam functioneert dus het beste bij een gemengd dieet. Maar daar is niet alles mee gezegd ! Tijdens het grootste deel van onze evolutie bestond ons dieet voornamelijk uit planten aangevuld met wat vlees. In onze moderne maatschappij is vlees veel eenvoudiger en in veel ruimere mate voor handen. Doordat vlees veel goede stoffen bevat zijn wij door de evolutie gemotiveerd om te pakken wat we kunnen. Nu vlees zo makkelijk voorradig is zijn wij geneigd er veel te veel van te eten. Dus ja, vlees is gezond. Er zit b.v. veel vitamines B2 in. Maar het is niet per-sé gezond in de mate waarin we het tegenwoordig eten. Helemaal geen vlees eten is het extreme de andere kant op. Ook 'vroeger' waren er arme tijden waarin vlees niet of nauwelijks voorradig was. Ook die moesten we overleven. We kunnen dus lange tijd zonder vlees. Maar het is niet ideaal wanneer we kijken naar hoe ons lichaam is gebouwd.

Oermensen konden niet als veganist leven; mensendarmen zijn tamelijk kort; onze hele spijsvertering is gebouwd op tamelijk licht verteerbaar, energiedicht voedsel: Vlees, vis, vet, in iets mindere mate fruit, knollen. Bovendien kunnen we veel essentiële vitamines en mineralen (jodium, vitamine B12, ijzer) alleen of vooral uit dierlijke producten halen. Veganisme is mogelijk doordat we veel producten via industriële processen kunnen maken of verrijken. Zo kunnen we jodium zuiveren en aan brood toevoegen; oermensen konden dat niet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100