wat is het beste gewicht voor een petfles raket als je hem vult met 1/3 water en hem afschiet op 42 graden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het beste gaat een 2 liter (zeldzaam) Coca Cola-fles met 3 staartvinnen van 5mm schuimkarton, voor de helft vullen met heet water, fietspomp of compressor erop en GAAN!!! Die fles gaat zo hoog dat je deze niet meer kunt zien...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dit is geen antwoord op mijn vraag?!
Erna55
7 jaar geleden
Een tweeliterfles voor 1/3'deel vult met water, dan kun je het gewicht wel uitrekenen, toch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@2JesseVerhaar, je wilt de pet-raket van een 1,5liter fles (omdat je over 1/3 water schrijft) dus niet hoog maar ver schieten.
De bedoeling van de opgave is om door onderzoek en experimenteren het ideale gewicht
te bepalen. Jullie doen dit toch met de groep?
http://burggravenlaan.bonaventuracollege.nl/uploads/tekstblok/themaklassen/themaklasboekje_1e_2e_3e_klas_periode_4.pdf
https://www.scholieren.com/profielwerkstuk/10061
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+@wimkees, inderdaad, het ideale gewicht bepalen door experimenteren bv via wet van Boyle.
Het gewicht van 1/3 liter water in een twee literfles uitrekenen is het probleem niet ::))

Antwoorden (1)

Natuurlijk heb je te maken met de luchtweerstand. Er is een bepaald punt dat de massa van je raket zoveel last van die luchtweerstand krijgt dat het té licht gaat worden.

Maar laat ik een voorbeeld geven: stel je wil je raket aerodynamischer maken door er een neuskegel en staartvinnen op te zetten.
Dan krijg je meer gewicht, maar hij ‘snijdt’ wel beter door de lucht. Het kan dus, ondanks dat extra gewicht toch een nuttige toevoeging zijn, maar die toevoeging moet wel voldoende stevig zijn.

Papier is lekker licht, maar misschien te slap.
Staal is sterk, maar erg zwaar.

Daar zit dus een ‘sweet spot’ tussen.

Wellicht is b.v. een stevig plastic sterk genoeg zónder te zwaar te worden.

Het ideaal is dus licht, maar niet te licht (naast eisen als stevigheid e.d.) en is erg afhankelijk van de aerodynamica van je raket. Daar is geen algemene regel voor te geven. Vandaar ook de aanhalingstekens om dat zinsdeel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ het wordt dus experimenteren, zoals meestal bij het vakgebied natuurkunde.