waarom tellen we mensen jaren in twaalf maanden?

Ik vraag dit omdat we vanaf het vruchtzakje tot dat je geboren bent 9 maanden verder bent
Waarom tellen mensen jaren dan ook niet in negen maanden je zou misschien raar uitkomen maar het lijkt mij veel logischer

Toegevoegd na 10 minuten:
Een jaar Is dan wel 12 maanden maar ik ben van mening dat een mensen jaar 9 maanden heeft en geen 12 maanden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/astronomie/vraag/87579/12-maanden-13-14
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar de een wordt eerder geboren en de andere wat later. Hoe ga je daar dan mee om?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@iHave Dat zou geen probleem zijn. Stel we doen het vanaf 1 januari 2018, dan zou je ipv 1 oktober, 1 januari 2019 hebben. als je dan op 3 januari 2018 geboren was zou je dan op 3 januari 2019 (wat we nu 3 oktober 2018 noemen) 1 jaar oud zijn en 18 maanden bestaan (2x 9 maanden).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@mrtomaat,
Ik bedoelde het eerder zoals , " ik ben twee weken te vroeg geboren, de draagtijd was dus korter, dan ben ik ook eerder 67x de draagtijd. Mag ik daarom ook veel eerder met pensioen als een ander?"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat we de mens niet centraal stellen . Maar de seizoenen .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus je hebt nog..... kerstbomen te gaan .
teusvh
een jaar geleden
Als ik jouw logica volg zouden mijn kippen werkelijk stokoud zijn. Om de drie weken jarig.

Antwoorden (1)

Als we jouw voorstel zouden volgen zouden elk jaar de seizoenen anders vallen. Een jaar is gelijk aan een aardse zonomwenteling. Zo begint het jaar voor ons altijd als we in de winter zitten. Zo weet je altijd dat het koud is in Januari.

Een zwangerschap is 3/4 van de tijd van een zonomwenteling. Dus het huidige jaar (zonomwenteling) in 9 maanden opdelen heeft ook geen zin.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn maar 2 echte tijdsaanduidingen een aardedraaiing (dag) en een de zonomwentelling (jaar). Dat we ~365 dagen in jaar hebben is dus de enige vaste waarde. De rest is allemaal verzonnen. Als je dat niet doet verdraaid steeds de waarde van bijvoorbeeld onze maanden. Die zouden dan niets zeggen over het seizoen. Dat is veel handiger dan dat het gelijk is aan de draagtijd van een mens.