Hoe komt het dat sommige namen niet meer gebruikt worden?

namen van mensen. bijvoorbeeld frederik. mensen noemen hun kind niet meer zo. er zijn nog wel meer namen. maar wie of wat zorgt ervoor dat namen in of uit de mode zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Kaïn en Adolf zijn ook niet meer zo populair als in de oude tijd.
Cryofiel
13 jaar geleden
En wat dacht je van Judas?
Cryofiel
13 jaar geleden
Abel was het onschuldige slachtoffer van de boosaardige Kaïn, dus dat is niet zo verwonderlijk. Waar komt de naam Juda vandaan? Van Judas, of heeft die ze een andere achtergrond? Het zou mij verbazen als Juda een verkorte vorm van Judas zou zijn, want Judas was de slechterik. Ik heb overigens nog nooit van de naam Juda gehoord.
Cryofiel
13 jaar geleden
Judas heeft de zoon van god verraden, uitgeleverd aan de gemene romeinen die hem wilden doden, voor een handvol geld. Als dat niet slecht is... Judas heeft daarna zelfmoord gepleegd. De bijbel spreekt zichzelf tegen over de methode, maar hoe dan ook, volgens diezelfde bijbel is zelfmoord plegen erg zondig.
Cryofiel
13 jaar geleden
Is het boek Judas niet door hemzelf geschreven, zoals het boek Johannes door Johannes is geschreven? In dat geval is het niet zo verwonderlijk dat hij in dat boek positief naar voren komt... Die codex ken ik niet. Maar best kans dat Jezus "wilde" dat hij zou worden verraden - dat was immers nodig om de profetieën te bewaarheiden (of hoe zeg je dat).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het boek Judas waar hier over gesproken wordt door Judas zelf geschreven zou zijn, dan is het geschreven na het verraad en de kruisiging (even aannemende dat die dingen inderdaad gebeurd zijn) Dan lijkt het me stug dat Judas het eerst opschreef om vervolgens alsnog zelfmoord te plegen. Overigens PrutsEinstein, hoe kom je er nu in vredesnaam bij dat Frederik niet meer gebruikt wordt? Enneh Cryofiel, Juda zal denk ik inderdaad van Judas zijn afgeleid. Een klein Engelstalig citaatje: "Judas (Greek: Ιούδας) is the anglicized Greek rendering of the Hebrew name Yehudah (Hebrew: יְהוּדָה), also rendered in English as Judah. It may refer to:" Gevonden op: http://en.wikipedia.org/wiki/Judas Waar overigens ook duidelijk wordt gemaakt dat er meer hondjes zijn/waren die Fikkie heten, m.a.w. dat de naam Juda(s) toen juist erg gebruikelijk was. Ik denk om eerlijk te zijn dat het nu ook als voornaam nog wel gebruikt wordt, ook in Nederland.

Het beste antwoord

Net als alles wat in de mode is, is het met namen ook zo. Ze komen en gaan. Overigens hoor ik Frederik best nog wel hoor. Dat soort namen komen langzaam weer terug.

Met z'n allen bepalen we wat in de mode is. Iemand verzint iets en als dat bevalt wordt het door meerdere mensen gebruikt. Wanneer dat in een snelvaarttempo gaat, is het in de mode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

mijn neefje van 3 heet frederik dus de naam wordt nog wel gebruikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige namen kunnen echt niet meer in deze tijd, gewoon omdat ze ouderwets zijn en nu niet meer klinken.
Voorbeeld, mijn moeders naam was Woltertje, dat wil je een kind van nu toch niet aandoen?
Mijn moeder vond het zelf ook niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige tijden was je heel " hot " als je dik was : het was een teken dat je rijk was en goed te eten had .

Dan was een naam als olleke bijvoorbeeld die goed bij een dik persoon past heel populair.

Of bijvoorbeeld een naam als pernilla die was ook populair in 1900 omdat dat een bepaalde status gaf aan een persoon. , maar ingewikkelde namen zijn nu niet meer zo populair .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo dat namen niet meer gebruikt worden, ze komen minder tegen. Zelf zou ik zeggen dat we steeds meer in een multiculturele samenleving leven, waardoor er natuurlijk ook steeds meer buitenlandse namen gebruikt worden. Ook kan je tegenwoordig via internet naar meisjes-/jongensnamen gaan zoeken. En dat kan met namen uit alle nationaliteiten. Tot slot, reizen we steeds meer, en tja, wie heeft nou niet een keer een aparte c.q. niet veel voorkomende naam gehoord, die wel ontzettend mooi vond. Vaak wordt zo'n naam uit de mooie vakantietijd aan het eigen kind gegeven.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er opeens een hele goede Nederlandse sporter of politicus Frederik heet, zal je zien dat er automatisch meer baby's met die naam geboren zullen worden.

Gewoon een kwestie van populariteit / bekendheid dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat veranderd per generatie

De naam Jan is een jaar of zes geleden gezakt van de 2e naar de 16e plaats

Ook de naam Piet is gigantisch gezakt

EENS komen ze weer opzetten geduld!!