Hoe komt het dat sommige namen niet meer gebruikt worden?

namen van mensen. bijvoorbeeld frederik. mensen noemen hun kind niet meer zo. er zijn nog wel meer namen. maar wie of wat zorgt ervoor dat namen in of uit de mode zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Net als alles wat in de mode is, is het met namen ook zo. Ze komen en gaan. Overigens hoor ik Frederik best nog wel hoor. Dat soort namen komen langzaam weer terug. Met z'n allen bepalen we wat in de mode is. Iemand verzint iets en als dat bevalt wordt het door meerdere mensen gebruikt. Wanneer dat in een snelvaarttempo gaat, is het in de mode.

mijn neefje van 3 heet frederik dus de naam wordt nog wel gebruikt

Sommige namen kunnen echt niet meer in deze tijd, gewoon omdat ze ouderwets zijn en nu niet meer klinken. Voorbeeld, mijn moeders naam was Woltertje, dat wil je een kind van nu toch niet aandoen? Mijn moeder vond het zelf ook niks.

In sommige tijden was je heel " hot " als je dik was : het was een teken dat je rijk was en goed te eten had . Dan was een naam als olleke bijvoorbeeld die goed bij een dik persoon past heel populair. Of bijvoorbeeld een naam als pernilla die was ook populair in 1900 omdat dat een bepaalde status gaf aan een persoon. , maar ingewikkelde namen zijn nu niet meer zo populair .

Het is niet zo dat namen niet meer gebruikt worden, ze komen minder tegen. Zelf zou ik zeggen dat we steeds meer in een multiculturele samenleving leven, waardoor er natuurlijk ook steeds meer buitenlandse namen gebruikt worden. Ook kan je tegenwoordig via internet naar meisjes-/jongensnamen gaan zoeken. En dat kan met namen uit alle nationaliteiten. Tot slot, reizen we steeds meer, en tja, wie heeft nou niet een keer een aparte c.q. niet veel voorkomende naam gehoord, die wel ontzettend mooi vond. Vaak wordt zo'n naam uit de mooie vakantietijd aan het eigen kind gegeven.....

Als er opeens een hele goede Nederlandse sporter of politicus Frederik heet, zal je zien dat er automatisch meer baby's met die naam geboren zullen worden. Gewoon een kwestie van populariteit / bekendheid dus.

dat veranderd per generatie De naam Jan is een jaar of zes geleden gezakt van de 2e naar de 16e plaats Ook de naam Piet is gigantisch gezakt EENS komen ze weer opzetten geduld!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100