Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de geur die ik ruik als de stoepen na een paar warme zonnige dagen nat worden van de eerste regendruppels?

Heeft die geur een naam?
Waar komt die geur door?
En vind jij dat ook een lekkere geur?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het vocht op de tegels lost stoffen op die daar op de tegels liggen en doordat ze nat worden komen er vluchtige bestanddelen in de atmosfeer. Jij loopt er vervolgens langs en snuift die op. welke stoffen dat zijn weet ik niet, maar de kans is groot dat het een geur is van de tegels zelf vermengd met het stog dat op de tegels ligt...
Nadat het nat is stopt het fenomeen en verdwijnt de typische geur...


Heerlijk is dat om dat te ruiken...

dank je...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het ruikt "fris",en aangenaam.Ik denk dat door de regen vuil uit de lucht is meegenomen, en de eigenlijke geur van bomen en planten even naar boven komt,en het is of je meer zuivere zuurstof inademt,Het is meestal binnen korte tijd ook weer verdwenen,of we zijn in die tijd al weer aan de geur gewend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik associeer het met ozon: dezelfde geur die vrijkomt met blikseminslagen, en bij ouderwetse fotokopieerapparaten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat het de echte geur van de natuur is. Alles is weer schoon gespoeld ! Het ruikt in elk geval heerlijk !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan ruik je frissertjes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding