waar op de wereld ligt precies de grens tussen vandaag en morgen?

Stel, ik vlieg met de snelheid van de draaiing van de aarde naar het westen, dan verspringt de tijd niet, het blijft even laat. Waar ga ik de grens over naar morgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

@ hubo62
Je zit in gedachten dichter bij het antwoord dan je je realiseert.
Tijdens je denkbeeldige reis passeer je boven de Stille Oceaan namelijk de internationale datumgrens. Deze ligt ongeveer tegenover de nulmeridiaan (de meridiaan die door Greenwich bij Londen loopt.
“De internationale datumgrens is een denkbeeldige lijn van pool naar pool en die geldt als scheidslijn tussen twee opeenvolgende data in de kalender.”
“Als men deze in westelijke richting overschrijdt, wordt het een dag later; in oostelijke richting een dag vroeger.”

Definitie
“Deze lijn vormt de 'frontlijn' waar de datum het eerst op Aarde van de ene dag in de volgende overgaat. Westelijk van de datumgrens is het de 'nieuwe' dag en oostelijk is het de 'oude' dag. Terwijl in het midden van de nachtzijde van de Aarde, waar het altijd middernacht is, alle tijdzones met het roteren van de Aarde achtereenvolgens van datum wisselen wordt het deel van de Aarde dat nog in de 'oude' dag ligt steeds kleiner naarmate de datumgrens zijn 24 uurs omloop om de Aarde maakt. Tijdens die omloop 'duwt' de datumgrens als het ware de oude dag voor zich uit en 'sleept' de nieuwe dag achter zich aan over de Aarde heen. Op het moment dat het op de datumgrens weer middernacht is bevindt de gehele Aarde zich in dezelfde dag (datum). Daarna begint aan de westzijde van de datumgrens weer de volgende dag en zo wordt deze cyclus elke 24 uur weer opnieuw doorlopen.”

Meer uitleg met afbeeldingen in https://nl.wikipedia.org/wiki/Internationale_datumgrens

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik heb nog een paar links bijgevoegd van sites waar meer over dit verschijnsel wordt verteld.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik had ooit ook die vraag toen ik klein was maar ik denk dat al zou je de atlas/wereldkaart pakken en kijken naar het uur verschil dan zou er inderdaad een grens moeten zijn dat in plaats van 1 uur tijd verschil opeens 23 uur verschil zodat iedereen nog steeds op de zelfde dag leeft. me 2e conclussie is gewoon onzin denk ik maar ik heb ook gehoord over lichtjaaren en dat in de ruimte de tijd heel snel gaat vergeleken met hier op aarde? dus als je de hele tijd naar de kant toe vliegt waar het een uur vroeger is en je bent rond gevlogen..... zou je dan kunnen tijd reizen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee je zou niet kunnen tijdreizen op deze manier, dan zou je toch echt even iets sneller moeten gaan. Als je vanaf Schiphol gaat vliegen, 24 uur lang, en je komt weer terug op Schiphol, dan is er gewoon een dag voorbij gegaan. Tijd is een vaag begrip en het ligt eraan in welke tijdzone je landt.
Je gaat de grens over naar morgen bij het land waar je over vliegt. De tijd kan niet teruglopen en het is een relatief begrip. Stel dat je van Schiphol vertrekt om 07:00 en je vliegt 24 uur, dan kom je om 07:00 aan. De dag is dus voorbij. In elk land blijft de tijd gewoon door lopen, dus daar gaan dagen ook gewoon na 24 uur voorbij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- Welk land?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Borden steker heeft het antwoord al gegeven.