Waarom zie en hoor je wel iets als een vliegtuig door de geluidsbarrière gaat, maar niet als de aarde om zijn as draait?

Volgens Wikipedia gaat iets door de geluidsbarrière als datgene harder gaat dan 343 meter per seconde (bij 20°C). Als een vliegtuig door deze geluidsbarrière gaat dan zie je een duidelijke golf achter het vliegtuig en hoor je een harde knal. Dit zie en hoor je totdat het vliegtuig zachter dan de barrière gaat vliegen.

Nu vroeg ik me af, waarom zien en horen wij niks terwijl de aarde met 465 meter per seconde (1674 km/pu) om zijn as draait? Ligt dit aan de temperatuur of kan er misschien geen geluid gevormd worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De lucht draait met vrijwel dezelfde snelheid mee (het kleine verschil merken we als wind), dus de aarde gaat niet door de geluidsbarriere.

Toegevoegd na 22 minuten:
Voor de duidelijkheid: de wind is geen direct effect van het draaien van de aarde, de richting en sterkte varieert. Bij de geluidsbarriere gaat het om de snelheid van het object ten opzichte van de snelheid van de lucht. Als met je 5km/u door de cabine van een vliegtuig loopt dat 2km/u onder de geluidssnelheid vliegt, ga je ook niet door de geluidsbarriere omdat de lucht in de cabine meebeweegt met de snelheid van het vliegtuig.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een toestand waarin je je bevind. Als je op de evenaar staat ben je al door de geluidsbarrière.
Stel dat de aarde stil zou staan en de draaiing wordt in gang gezet, dan komt er een punt dat je door de geluidsbarrière zal gaan. Een luide knal zal je niet horen. Ook niet als je in een raket zou zitten buiten de dampkring die stil hangt. De luchtlaag om de aarde draait ook mee en zal op een gegeven moment harder draaien dan pakweg 360 meter per seconde. Echter zal er geen boeggolf zijn waar je doorheen/overheen gaat zoals in een vliegtuig. Dus ook geen knal horen.
PS Met de geluidsbarrière bedoel ik nu het passeren van de geluidssnelheid.