Waarom gaat het nu opeens veel harder waaien buiten?

Wat is hier de oorzaak van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha ha

Het beste antwoord

Als het nu opeens harder gaat waaien, komt er op dit moment een depressie aan. Veel buien die samen hangen met een gebied van lage druk. De overgang van lage naar hoge druk gebieden worden gekenmerkt door een stroming van lucht van hoge naar lage druk. En die overgangszone trekt over ons heen. Een stormcel wordt gekenmerkt door veel luchtbewegingen (Wind) waardoor het in de buurt van buien altijd harder gaat waaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat heeft alles met de snelheid van de wind te maken.
Als die hoger wordt dan zeggen wij dat het harder gaat waaien.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is de oorzaak van die snelheidsverhoging?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vraagsteller doelt er op waarom die windsnelheid oppeens een schop onder zijn hol krijgt
AWM
13 jaar geleden
Dat komt omdat de lucht van hoge naar lage drukgebieden wil reizen. Dat veroorzaakt wind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wilde het dat 5 minuten geleden niet dan?? Dus nou alleen nog het woord "opeens" van de vraagsteller in je antwoord verwerken, want aan zo'n antwoord hebben we natuurlijk niks.
AWM
13 jaar geleden
Antwoorden waar je niks aan hebt, moet je een minduimpje geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Antwoordman Droog...
Er zijn buien op komst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker weten het was zo lekker weer
Wind kan op drie manieren ontstaan:

1. Door de gebieden van hoge en lage luchtdruk die op aarde ontstaan door de werking van zonlicht, die de aarde meer verwarmt op de ene, dan op de andere plek.

2. Door koude lucht die vanaf een berg neerdaalt.

3. Zeewind en landwind, veroorzaakt doordat het land en de zee op een verschillende manier opwarmen en afkoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ligt er een lagedrukgebied bij of boven Nederland. En het woord zegt het al, "lage druk". En die wil opgevuld worden en dat veroorzaakt wind, soms heel veel. Maar ja, dan is de druk ook extra laag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belangrijkste weer systemen zijn de hoge en de lage drukgebieden, deze systemen verplaatsen veel lucht, of juist helemaal niet, zoals midden in een hogedrukgebied.
Doordat deze systemen zich verplaatsen , afzwakken of juist krachtiger worden, is er altijd veel lucht onderweg (wind)
Als er iets gaat veranderen met het weer, kunnen we opeens in een gebied komen waar veel meer wind staat, omdat de weersystemen compleet met het windveld zich verplaatsen, momenteel is er een gebied met regen naar ons onderweg en voor de regen uit gaat het vaak harder waaien.
Ofwel de drukverschillen worden groter, dus wind.